ISTORICUL PAROHIEI SI AL BISERICII ORTODOXE
ROMANE
CERTEZE
cu hramul Sfintii Arhangheli Mihail si Gavril
Protopopiatul Oas, Judetul Satu Mare
Comuna Certeze este situata în partea
de Nord- Nord-Vest a tarii, între 47°-48°latitudine, si
23°-24° longitudine, ca de altfel întreg tinutul numit
din trecut si pâna azi „Tara Oasului”.
Comuna este asezata pe ambele parti ale soselei nationale Satu Mare
–Sighetul Marmatiei. Soseaua trece prin mijlocul comunei si este
asfaltata din anul 1966. Comuna este strabatuta de o apa curgatoare
de munte, numita „Valea Alba”.
Comuna se margineste spre Est cu muntii Oasului –Gutinului, adica
culmile muntilor si dealurilor de la Dealul Ses pâna la Gutin,
care o despart de Maramures. Muntii si dealurile sunt acoperite cu paduri
de fag si plantatii de brad. Spre Est, în imediata apropiere a
comunei sunt dealurile Vraticel, parte împadurit, parte pasune
cu teren stâncos, muntele Morasel, cu o frumoasa padure de fag
si plantatie de brad, cu terenul stâncos Plociul si câmpul
Breb, câmp la munte pentru fâneata, si apoi Fundul Brebilor,
Roasa si Rotunda, cu paduri de brad. Tot în imediata apropiere
a comunei sunt Fetele –Vezeul si Turbatul –acoperiti cu
paduri de fag, cu mici poiene de fâneata, în unele locuri
fiind numai stânci masive. Spre Vest comuna se margineste cu hotarul
comunei Bixad, în câmp, loc numit Dumbrava. Spre Nord se
margineste cu satele Moiseni si Huta-Certeze, amândoua apartinatoare
comunei Certeze. Spre Sud, se margineste cu orasul Negresti-Oas. Distanta
între comuna Certeze si orasul Negresti-Oas fiind de aproximativ
5 km.
Solul este slab. Dealurile si muntii sunt de origine vulcanica. Datorita
acestor împrejurari naturale, atât în comuna, cât
si pe cursul Vaii Albe sunt numeroase izvoare cu apa minerala, denumite
de localnici „borcuturi”. Asa este:
• Borcutul Negrestilor, situat între Certeze si Negresti-Oas,
aproape de soseaua principala
• Borcutul Morii, situat în comuna
• Borcutul Puntilor
• Borcutul tâlharilor, situat în loc pitoresc, pe
marginea Vaii Albe, la poalele muntelui Moroasele.
Flora este cea caracteristica întregului tinut al Tarii Oasului.
Paduri de stejar, fag si bradet în munti, fâneata si pasune
în comuna, si, în imediata apropiere a comunei se cultiva
cereale (porumb, grâu, trifoi etc.). Pomicultura este o ramura
principala. Sunt pomi fructiferi: pruni, peri, ciresi, meri, nuci
Fauna: în muntii apropiati traiesc ursi, lupi, veverite, iepuri,
dar si diferite specii de pasari salbatice.
Clima este temperata, cu cele patru anotimpuri: primavara, vara, toamna
si iarna.
Comuna are urmatoarele strazi (uliti):
1. Strada Principala, adica soseaua nationala, care împarte comuna
în doua, pe o distanta de cca. 7km
2. Ulita Sucator
3. Ulita Hâroasa
4. Strada Bisericii
5. Strada Mare
6. Strada Draguiasa
7. Strada Mocirii
8. Strada Scolii
9. Ulita Scânteia
10. Strada Ciocanesti
11. Ulita Copacei
12. Ulita lui Sicu (strada în formare).
Mai exista câteva case razlete sub padure la deal în Gârceasca.
Comuna bisericeasca are cca. 650 numere de casa. Casele sunt, in marea
lor majoritate noi, moderne, construite dupa influentele occidentale,
dând un aspect orasenesc comunei.
Cladirile principale sunt:
1. Biserica Ortodoxa Româna din anul 1817, cladire solida, peretii
sunt din piatra naturala, acoperisul di tabla de aluminiu, pastrând
linia estetica deosebita a satului.
2. Primaria si Consiliul local al comunei Certeze este o alta cladire
principala a comunei, situata în centru, renovata, frumoasa si
bine întretinuta, deservind comuna administrativa compusa din
satele Certeze, Moiseni si Huta-Certeze, toate la un loc, purtând
numele de Comuna Certeze.
3. Scoala, o alta cladire de importanta foarte mare pentru comuna, care
adaposteste în ea scoala generala cu clasele I-VIII
4. Politia, având cladirea situata în imediata apropiere
a bisericii.
Locuitorii comunei bisericesti sunt români, în numar de
2.867 de suflete. Ocupatia principala a cetatenilor a fost agricultura.
Oieritul este în floare pentru carnea, lâna si laptele ce
le produc oile. Barbatii sunt, în marea lor majoritate plecati
la munca în strainatate, pentru a asigura un trai decent familiei.
Cei ramasi în sat au afaceri prospere, în sat existând,
spre exemplu, 3 ateliere de prelucrarea metalului, în special
inox; 4 ateliere de prelucrare a ferestrelor din aluminiu si p.v.c.
(termopan); mai multi având afaceri în domeniul industriei
si a comertului. Femeile sunt, unele, plecate si ele la munca în
afara granitelor tarii. Cele ramase acasa îsi sprijina sotii în
demersurile facute.
Având un port deosebit de alte regiuni, femeile, cele mai în
vârsta în special, exceleaza în cusaturi pe pânza
în diferite culori, dar si cusaturi cu margele pentru înfrumusetarea
permanenta a portului. Lânga Consiliul Local „ciuperca”
de dans asteapta neclintita zilele de sarbatoare în care lumea
se întoarce acasa, iar feciorii si fetele vin aici sa petreaca
o zi de relaxare, joc si voie buna.
Asezarea comunei vechi si biserica
Asezarea omeneasca pe aceste meleaguri, care azi formeaza comuna Certeze
din judetul Satu Mare, are origine foarte veche, înaintea erei
noastre, de pe vremea strabunilor nostri Daci. Trecutul istoric al locuitorilor
români este una si aceeasi cu trecutul istoric al poporului român.
Trecutul istoric al bisericii ortodoxe române nu poate fi despartit
de trecutul istoric al poporului român, pe care l-a slujit, îl
slujeste si îl va sluji mereu. Asezarea veche a comunei, înainte
de anii 1700-1750 a fost pe dealurile dinspre est ale comunei actuale,
si anume Pasca, Ciorbeasca si Belteni, numarând circa 25-30 de
familii. Aceste familii putine la numar purtau numele de Ciorba, Sasu,
Balta, Buzdugan, Mihoc, Ciocan, Mihaescu. Stramosii, cum era si firesc,
au construit o biserica de lemn, de stejar, în mijlocul cimitirului
actual. Data construirii acestei biserici nu se cunoaste, fapt este
ca primele însemnari din anul 1791 amintesc de acest lacas sfânt.
Aceasta biserica crestin ortodoxa româna a slujit drept lacas
de închinare lui Dumnezeu credinciosilor români ortodocsi
pâna în anul 1836.
Comuna Certeze, cu satele Moiseni si Huta-Certeze, din punct de vedere
bisericesc, au format pâna în anul 1900 o singura unitate
parohiala sub denumirea de Parohia Certeze, pâna când satul
Moiseni –filia parohiei Certeze –a fost declarata parohie
de sine statatoare.
Biserica veche de lemn a fost înzestrata cu cele necesare cultului
divin, pacat ca nu ne-au ramas nici biserica nici numele primilor preoti,
slujitori ai bisericii ortodoxe române, certitudinea este însa
ca aceasta biserica de lemn a fost construita cu mult înainte
de anul 1700.
Asezarea veche a comunei a sustinut sfânta biserica prin contributii
benevole. Dupa cum spun batrânii din comuna, credinciosii de pe
vremuri aveau obiceiul sa petreaca Sfintele Pasti pe platoul dealului
Pasca, unde se adunau cu totii dupa slujba de Înviere si sfintirea
pastilor, preot si credinciosi. Aceasta datina frumoasa s-a pastrat
pâna la anul 1836, adica atâta vreme cât s-a slujit
în biserica veche de lemn.
Biserica veche de lemn a fost vânduta (nu se stie cui sau carei
parohii) cu aprobarea Episcopiei Rutene de Muncaci –Ungvar –la
anul 1837 sau 1838.
Asezarea actualei comune si a bisericii noi
de piatra
In urma unui plan de sistematizare a comunei, probabil între anii
1700-1750, casele razlete de pe dealuri au fost darâmate (unii
batrâni spun ca cu forta), iar locuitorii au fost siliti sa-si
primeasca parcele de pamânt dupa planul stabilit spre a-si construi
case noi. 38 de familii formau pe atunci (1836) satul Certeze, toti
români si toti credinciosi ai bisericii noaste.
Satul Moiseni avea, în 1836 23 de familii de români.
Satul Huta-Certeze avea 17 familii de români, în acelasi
an, 1836.
Biserica actuala este o cladire solida, materialul din care este cladita
–peretii –este piatra naturala, fundatia are cca. 2m adâncime,
cu pereti grosi. Dupa planul de mutare si sitematizare a comunei noi,
locuitorii au primit terenuri virane câte 1-2 ha., si tot dupa
acest plan, a primit si biserica un lot de 1ha. În centrul comunei,
loc pentru biserica si casa parohiala.
Fundatia bisericii noi s-a facut în 1817, când s-a început
si lucrarea, abandonându-se vechiul loc pe care fusese ridicata
batrâna biserica din lemn, locul, cum am amintit mai sus, ramânând
ca cimitir. Materialul pentru noua biserica l-au strâns credinciosii
de pe loturile lor si de pe cursul Vaii Albe. Au contribuit cu munca
voluntara si cu bani putinii credinciosi din vremea aceea pentru ca
sa lase urmasilor o biserica mare si frumoasa. Varul a fost adus din
partile Chioarului –Somcuta –iar nisipul trebuincios l-au
adus cu carutele de la Somes, Seini, respectiv Tisa, Ticeu. Cladirea
s-a ridicat între anii 1817-1824. grinzile pentru acoperis si
coarnele sunt din lemn de frasin, groase, iar legaturile tavanului bisericii
si a boltii este de fier. Grinzile si partea lemnoasa au dat-o credinciosii
de pe loturile lor si de pe lânga vale. Biserica fara turn a fost
acoperita initial cu sindrila. În curtea bisericii s-a construit
o clopotnita din lemn de stejar, pentru asezarea clopotelor. În
interior, biserica a fost varuita simplu cu var, fara ornamente. Începând
cu anul 1824 s-a slujit si la biserica noua. Odajdiile si cartile rituale
vechi nu s-au putut pastra, vremea distrugându-le. A ramas de
la biserica veche o Evanghelie cu litere chirilice, dar lipsesc primele
si ultimele pagini, care ar fi putut demonstra provenienta si vechimea.
Ulterior aceasta Evanghelie a fost predata la Muzeul bisericesc din
Satu Mare.
Totusi, credinciosii din vremea aceea, ca si cei de azi, s-au îngrijit
pentru cele trebuincioase cultului divin. Au procurat carti bisericesti
de la Blaj, Sibiu si Bucuresti. Aceste parohii din Tara Oasului au fost
supuse jurisdictiei Episcopiei Rutene de Ungvar Muncaci pâna în
anul 1853 când s-a înfiintat fosta Episcopie Româna
Unita de Gherla. Un oarecare preot cu numele Törökfalvi Ianos
în anul 1848 luna octombrie, ziua 18 a scris urmatoarele, în
limba maghiara: „Cladirea bisericii din Certeze, dupa registrele
conduse si controlate a costat 1871 florini si 34 critari”. Biserica
în interior a fost neterminata. În anul 1856 s-a pictat
biserica, numai patru tablouri pe boltile bisericii, adica un tablou
în altar, 2 în naos si unul în tinda femeilor. Tabloul
din altar reprezenta Buna Vestire, din naos Nasterea Domnului si Iisus
în templu la 12 ani, iar cel din tinda femeilor, Botezul Domnului.
Pictura a fost executata de Dünler Imre, artist, în anul
1857. Pictorul Oberbauer Iosif si Novatset Laurentiu au pictat pe pânza
icoana Sfintei Treimi, a lui Iisus si Iisus rugându-se pentru
altar, aceste trei tablouri costând 1375 de florini. Biserica
a fost binecuvântata în mod solemn de un sobor de preoti
în anul 1857, luna noiembrie, administrator protopopesc fiind
preotul Alexandru Ërdos, care a revizuit veniturile si cheltuielile
bisericii pe anul 1857. cu vremea, credinciosii si-au dat toata silinta
pentru terminarea bisericii. Turnul bisericii l-au zidit în anul
1888 si au cumparat doua clopote mari din Sopron. Clopotele au fost
ridicate de autoritatile de stat austro-ungare în timpul primului
razboi mondial 1914-1919.
Iconostasul a fost pus în biserica în anul 1893, luna septembrie.
S-a aflat, cu ocazia unor reparatii la iconostas, în 1967, o scrisoare
cu urmatorul continut: „Iubite cetitor, Iconostasul s-au gatit
si s-au pusu la locu în anul 1893 în septembrie, când
era domnitorulu Ungariei I. Franciaku Iosifu, Episcopulu Diecezia Gherlene
Ionu Szabo, Protopopulu Tiarei Oasului, Ioanu Romanu parohulu în
Vama, preotulu localu era Simeonu Erdos.”
În anul 1917, în Paresimii, din neglijenta s-a aprins altarul,
dar incendiul a fost observat si stins repede. Totusi, în urma
incendiului, iconostasul s-a murdarit, iar peretii bisericii s-au afumat.
Credinciosii, din contributia benevola, au cumparat doua clopote, unul
de la Cugir, în anul 1925, iar unul mai mic de la Bucuresti, în
anul 1951.
Stapânirea straina a cautat dezbinarea românilor ardeleni,
prin maghiarizarea si dezbinarea religioasa. Actul de unire de la 1700
cu biserica greco-catolica a fost impus cu forta. Românii din
Ardeal însa au ramas si pe mai departe în dreapta credinta
stramoseasca ortodoxa a neamului românesc si asteptau cu dor reîntoarcerea
acasa în sânul Bisericii Ortodoxe Române, de unde
au fost rupti si tinuti cu sila la distanta timp de doua secole si jumatate.
Împlinirea acestui ideal al unirii bisericesti se astepta la sfârsitul
primului razboi mondial, în 1920, când s-a facut unirea
administrativa a Ardealului cu patria mama. A sosit vremea reîntoarcerii
acasa, numai în anul 1948, în luna octombrie. Atunci s-au
întors clerul bisericii si credinciosii sa fim iar frati împreuna
de credinta cum a fost si în trecut.
Linistea vietii religioase din Certeze este tulburata de sectarii „Martorii
lui Iehova”. Sunt câteva familii ratacite înca din
anul 1922, când s-a întors din Statele Unite ale Americii
un fost emigrant. Sunt elemente distructive atât pentru biserica
cât si pentru viata sociala. Dupa revolutia din 1989 îsi
construiesc si o casa de rugaciune, numita „Casa Regatului”.
Evreii.
Cum este cunoscut, în Tara Oasului ca si în întreg
Maramuresul în general au fost foarte multi evrei. În comuna
noastra, pâna în anul 1940, septembrie, au fost cca. 60
familii de evrei. Evreii au avut casele si gradinile lor proprii asezate
pe ambele parti ale soselei. Comunitatea evreiasca a avut o casa de
rugaciune în mijlocul comunei, lânga sosea, nu departe de
Biserica Ortodoxa Româna, si un cimitir confesional la marginea
comunei, tot lânga sosea, pe drumul înspre Huta-Certeze.
Ocupatia lor era comertul, cazane de fiert tuica, uscatorii de fructe.
Cumparau fructe de la locuitorii din comuna si din comunele vecine.
Pentru serviciile religioase aveau un „haham” denumit si
„sacter”.
Doar doi dintre evrei erau agricultori. Ei vorbeau, pe lânga jargonul
national, si limba româna, iar unii chiar si limba maghiara. Duceau
o viata linistita si erau în bune relatii cu locuitorii români,
unii dintre evrei contribuind chiar cu bani când s-au cumparat
clopotele. Sfârsitul tragic al locuitorilor evrei este cunoscut
de întreaga lume.
Regimul fascist al Ungariei, Horty Miklos, între anii 1940 septembrie-
1944 august, cât au fost stapâni vremelnici fascistii ungari,
în anul 1942 i-au arestat pe toti evreii din comuna Certeze, batrâni,
tineri, copii si bolnavi, femei si barbati, si i-au închis în
casa lor de rugaciune, unde i-au tinut înghesuiti, flamânzi
si însetati timp de trei zile, apoi i-au transportat cu trenul
la Satu Mare, iar de aici în lagarele mortii, în lagarele
de gazare ale lui Hitler. Nu s-au reîntors decât 2 tineri,
un fecior si o fata. Doar cei doi locuitori au mai scapat cu viata de
groaznicele torturi de la Auschwitz, fiind la o unitate de munca silnica
ungureasca. Azi în comuna Certeze nu mai exista nici un evreu.
Scoala.
Biserica s-a îngrijit în mod special si de educarea copiilor,
nu numai din punct de vedere religios, dar si din punct de vedere al
luminarii mintii lor cu cele ale stiintei de carte. Biserica Ortodoxa
Româna din Certeze a înfiintat prima scoala elementara confesionala
sub conducerea bisericii. Anul înfiintarii, si al primului an
scolar nu se stiu cu exactitate, dar este cert ca strana bisericii a
fost prima scoala pentru aceia care doreau sa învete carte. În
agendele vechi ale bisericii aflam urme sigure de existenta a scolii
în anul 1855 unde, aflam la data de 15 aprilie, la cheltuieli,
un avans de 38 florini pentru repararea cladirii scolii, si în
continuare alte cheltuieli pentru terminarea lucrarilor de întretinere
a cladirilor scolii confesionale.
Învatatorul s-a numit cantor-docente, având sa îndeplineasca,
pe lânga slujba de învatator si slujba de cântaret
în biserica. Învatatorul avea locuinta în corpul cladirii
scolii, folosea gradina si primea plata de învatator, lunar, stabilit
prin hotarârea corporatiilor parohiale, Consiliul si Adunarea
Parohiala, plata în natura si în bani. Pentru slujba de
cântaret bisericesc avea salariul 1/3 ca venit profesional, si
cununii, înmormântari, si alte slujbe. Scoala confesionala
era cu limba de predare materna (limba româna) si avea patru clase.
Limba maghiara s-a introdus în mod obligatoriu prin anii 1896
cu 2 ore pe saptamâna. Scoala confesionala a bisericii a functionat
pâna în anul 1920 când a trecut sub controlul statului,
registrele si arhiva scolii fiind predate scolii de stat. Datorita împrejurarii
ca biserica a sustinut scoala în trecut pentru luminarea poporului,
în Parohia Certeze au fost multi credinciosi, mai cu seama barbati,
stiutori de carte.
Azi, si tinerii s-au aliniat cerintelor societatii, si aproape fiecare
tânar care îsi continua studiile liceale, nu se opreste
la acest nivel, mergând mai departe cu cele universitare.
Casa parohiala, veche, a fost în cimitirul actual, alaturi de
biserica veche de lemn. Era o casa facuta în stil popular si deservea
ca locuinta numai preotului. Aceasta casa a îmbatrânit si
a disparut, azi cunoscându-se abia putin locul unde oarecând
a fost casa parohiala.
Cu asezarea bisericii noi de piatra între anii 1817-1830 s-a cladit
si o alta casa parohiala, din piatra ce a ramas de la edificarea bisericii.
Aceasta casa a fost modernizata si ea la rândul ei, în anul
1975, în timpul preotului Tataran Petru, pe locul celei vechi,
fiind construita una noua si mult mai frumoasa. Casa a fost bine întretinuta,
însa nevoile au crescut, iar în anul 2007, în timpul
preotului Bolos Viorel, din contributia benevola a credinciosilor, se
aduc noi ajustari casei, aceasta fiind dotata cu acoperis nou, o sala
mare de conferinte si multe alte lucruri trebuincioase zilelor noastre.
Arhiva parohiei a fost asezata pe ani, de la cele mai vechi acte si
agende, pâna în anul 2000. Dulapul în care se afla
arhiva devenind neîncapator, se asteapta terminarea noii cladiri
apartinatoare casei parohiale unde va fi asezat si restul arhivei.
Arhiva dintre anii 1940-1952, când a fost preot Ilies Victor a
fost total distrusa, probabil chiar de preotul paroh din acea vreme,
nu se stie cu ce intentii, ramânând numai doua registre
vechi si câteva dosare razlete.
Registrele matricole ale botezatilor, cununatilor si mortilor au fost
predate Primariei comunei Certeze începând cu anul 1813
pâna în anul 1950. din anul 1950 se gasesc din nou registre
matricole ale botezatilor, cununatilor si mortilor, registre care sunt
folosite în exclusivitate numai din punct de vedere religios.
Biserica si personalul deservent se sustin azi prin contributia benevola
a credinciosilor, care raspund întotdeauna cu dragoste la chemarea
ce li se face pentru a contribui pentru biserica, dar si din contributia
Statului Român.
Deserventii cultului nostru –preotii –se cunosc numai din
anul 1809. numele preotilor care au slujit biserica mai înainte
de data aceasta nu ne sunt cunoscute si datorita faptului ca agendele
parohiale în trecutul îndepartat au fost conduse defectuos.
Ordinea cronologica, dupa registrele matricole se prezinta astfel:
• Preotul Batin Ioan a functionat ca titular al parohiei din anul
1809 pâna în anul 1841. Poate si mai înainte de aceasta
data a fost tot el preot, însa nu se cunoaste acest lucru. Preotul
Batin Ioan a fost de origine din Parohia Certeze. Azi în parohie
sunt urmasii familiei acestui preot purtând tot numele de Batin,
crestini ai bisericii noastre foarte buni, gospodari de frunte si oameni
cinstiti;
• Preotul Lengyel Ioan a pastorit aceasta parohie între
1841-1850;
• Preotul Mirisan Petru a condus parohia între anii 1850-1884;
• Preotul Iuliu Berinde a pastorit parohia între anii 1884-1889;
• Preotul Simion Erdos a pastorit parohia între anii 1889-1913.
În timpul acestui preot a fost facut iconostasul si poate si unele
lucrari de reparatie la biserica;
• Preotul Iuliu Daraban a administrat parohia între anii
1913-1923;
• Preotul Alexandru Erdös a pastorit parohia Certeze între
anii 1923-1936;
• Preotul Augustin V. Soran a pastorit parohia între anii
1936-1940. În anul 1940 a fost nevoit sa paraseasca parohia, dar
nu numai parohia, ci si sa treaca dincolo, în Banat, datorita
ocupatiei vremelnice maghiare care în urma Dictatului de la Viena
a ocupat Ardealul de Nord si pe multi ardeleni i-a expulzat, sau pe
altii i-a supus diferitelor chinuri;
• Preotul Ilies Victor pastoreste parohia între anii 1940-1952,
când paraseste parohia retragându-se din cler, unde va reveni
mai târziu.
• Preotul Augustin V. Soran revine în anul 1952 din Banat
în parohia Certeze, dupa ce a fost parasita de antecesor, si a
stat câteva luni vacanta si a fost administrata de preotii vecini,
revine în aceasta parohie pe care o parasise în 1940 fortat
de autoritatile maghiare;
• În 1972 locul îi va fi luat de preotul Tataran Petru
care va pastori parohia pâna în 1987;
• În anul 1987 vine spre pastorirea acestei parohii preotul
Viorel Bolos care înca pâna la aceasta data (2007) se afla
în acelasi loc binecuvântat de Dumnezeu.
Pe plan gospodaresc, în aceasta ultima
perioada încep lucrari majore de restaurare, reabilitare si modernizare
continua a bisericii.
Astfel, din biserica pe care am gasit-o în 1987, când am
venit în aceasta parohie, au ramas doar peretii din piatra de
vale. Toate lucrarile au fost facute cu contributia exclusiva, benevola
a credinciosilor.
Prima lucrare majora care s-a facut a fost refacerea cafasului, care
a fost din lemn si care, datorita aglomerarii rurale a devenit neîncapator,
dar si nesigur. S-a facut altul mai mare si mult mai solid. Apoi, în
interior, au urmat pe rând refacerea picturii în fresca,
de catre pictorul Dorin Plesa-Popescu, lucrare realizata cu binecuvântarea
P.S. Iustinian, Episcop al Maramuresului si Satmarului, terminata si
sfintita la 21 august 1997. A urmat schimbarea picturilor vechi de pe
iconostas, însa cu pastrarea lemnului care este într-o stare
exceptionala, confectionarea de nou mobilier, îmbogatirea bisericii
cu vestminte, dar si cu carti bisericesti, icoane aduse, multe dintre
ele, de la locurile sfinte sau chiar cu un chivot suflat în aur,
facut la comanda, în Grecia.
Pentru confortul credinciosilor, biserica a
fost dotata cu încalzire centrala.
Au urmat apoi usile, care au fost schimbate cu unele noi, din lemn,
sculptate. Exteriorul a fost acoperit în „terasit”,
au fost construite pridvoare la cele doua usi ale bisericii, a fost
pavata curtea, au fost puse în curte doua reflectoare de mari
dimensiuni totul pentru înfrumusetarea acestui lacas de cult.
Apoi, biserica a fost dotata cu un sistem electric
de activare a clopotelor, dar si cu un ceas electric montat în
turnul bisericii, si care poate fi vazut din aproape orice zona a satului
Certeze. Acoperisul a fost si el refacut, acum biserica fiind acoperita
cu
tabla de aluminiu în „solzi de peste”.
Biserica a fost vizitata în mai multe rânduri de înaltele
fete bisericesti. Putem aminti Liturghia Arhiereasca din 5 februarie
2006, cu participarea P.S. Iustin Sigheteanul, Episcop vichar al Episcopiei
Maramuresului si Satmarului, dar si vizita din 14 ianuarie 2007 a P.S.
Iustinian, Episcop al aceleeasi Episcopii.
În viata ortodoxiei din Tara Oasului
trebuie mentionata si luna iulie 2003 când, la Negresti-Oas se
înfiinteaza Protopopiatul de Oas, avându-l în frunte
pe Prot. Feher Mihai.
.
În toata activitatea mea pe care am desfasurat-o în aceasta
parohie am fost ajutat de tovarasa mea de viata, de preoteasa Viorica
Bolos, care m-a înteles, m-a sprijinit si mi-a fost de un real
folos în pastoratie. Las pe urmasii mei ca sa se convinga de toata
activitatea depusa de smerenia mea si, judecându-ma, sa-mi caracterizeze
activitatea la valoare reala.
Si ceilalti urmasi au depus munca de înfrumusetare a bisericii,
au înzestrat-o cu cele necesare cultului divin si au muncit pentru
pastrarea credintei acestui popor care a fost atât de asuprit
în trecut. Nu mira faptul ca în trecut legea Oasului nu
putea fi alta decât împotrivirea. Statul imperial austro-ungar
si apoi cel burghezo-mosieresc român nu facusera nimic pentru
luminarea si prosperitatea acestei insulite daco-române. Oamenii
tin la obiceiurile si portul lor, si sunt renumiti pentru conservatorismul
lor ca nici acum n-au adoptat nici jocuri, nici cântece de la
altii.
Viata osanului se schimba pe zi ce trece, devenind din ce în ce
mai frumoasa, nivelul cultural si de trai ridicându-se la o treapta
de nerecunoscut. Omul pare ca s-a întors dintr-o pribegie si vrea
sa-si traiasca istoria simpla, dar purificata de salbaticie, pe aceste
meleaguri întinerite, pe care le-a mostenit din mosi-stramosi,
si pe care niciodata nu le va parasi.
Închei acest istoric întocmit pe baza putinelor documente
ce am putut gasi la parohie, si putinele informatii ce le-am putut lua
de la unii credinciosi mai batrâni, din parohie, lasând
ca urmasii mei sa ma completeze.
Spre aducere aminte urmasilor, am scris aceste rânduri, eu smeritul
si cel mai mic între frati,
Preot Viorel Bolos
Iconom –stavrofor
Paroh al parohiei Ortodoxe Române Certeze
Protopopiatul Oas
Judetul Satu Mare
_______________________________________________________________________________
|