Istoricul
Parohiei si Bisericii Ortodoxe Române
din GHERTA MARE apartinatoare de comuna Turt
judetul Satu Mare.
În depresiunile vestice ale muntilor Oasului, in imediata apropiere
a vârfurilor Cetatuia, Mijlocia, Corcea Mare si Corcea Micä
se afla satul Gherta Mare, a carui existenta dateaza — dupa datele
istorice înca de prin secolul XIII XIV. Situat la poalele împadurite
ale culmilor mai sus mentionate, a constituit din cele mai vechi timpuri
un loc ferit de navalirea altor popoare, si prin, vegetatia bogata,
a constituit conditii optime de viata pentru localnici. Satul, privit
de pe dealurile înconjuratoare, apare ca un amfiteatru închis
dinspre rasarit, miazazi si apus, cu deschiderea spre nord, catre satul
învecinat, Turulung, primul popas catre orasul Satu Mare de care
apartine, oras care este
resedinta de judet.
Asezarea geografica a satului, relieful, fauna si flora si-au pus amprenta
înca din cele mai vechi timpuri asupra localnicilor, a specificului
lor, ramas unic pânä în zilele noaste.
Dupa asezare si îndeletniciri, Gherta Mare se înscrie printre
localitatile cu traditie în cresterea animalelor si pomicultura.
Portul, graiul, moravurile, jocurile si cântecele lor, ne duc
cu gândul la spiritul de conservare a tot ce au mostenit de la
inaintasi si se numeste azi specificul osan.
In 1907, profesorul I. A. Candrea sintetiza astfel observatiile sale
cu privire la firea locuitorilor acestor locuri: „Oseanul, pe
cât e de blând, pe atât e de iute la mânie.
Cutitul, de care nu se desparte niciodata, fie el pus în straita,
în tasca sau la brâu, e usor scos la iveala si deseori se-ntâmpla
omoruri, mai cu
seama în zilele de sarbatoare când s-au golit câteva
sticle de palinca mai mult. Sunt foarte mândri si încrezatori
în sine. Ti se adreseaza „tu" si „tine",
rareori si numai catre cei straini se adreseaza cu „dumneata"
Tin la obiceiurile si portul lor, si sunt renumiti pentru conservatorismul
lor: n-au adoptat nici un joc, nici un cântec de la altii, asa
ei au o singura hora; un singur dant, si o singura melodie. Pacatul
e ca se cam iau cu bautura si îsi ruineaza sanatatea si averea."
Negru pe alb: „Tin la obiceiurile si portul lor, si sunt renutti
pentru conservatorismul lor". Dar oare din multe puncte de vedere
acest „conservatorism" nu era el o încercare de împotrivires
Oare pe aceasta cale, pastrândusi horele, obiceiurile si portul
nu cautau ei, osenii, sa contrapuna stapânirii o lume proprie,
neîntinata de compromisuri, sa tina piept încercarilor de
desnationalizares Celebra zicala „Tat osanul poarta gaci /Mostenire
de la daci I Parul nu ne trebe tuns I Numai ratunzat si uns" —
contine desigur un timbru de semetie, dar nu pe liniile esentiale ale
caracterului sau se plaseaza asa¬zisul „conservatorism"
al oseanului. La aspiratia spre o viata mai buna el n-a renuntat. Nici
în privinta unor amanunte vestimentare, a folclorului sau a conditiilor
de trai oseanul nu a fost nereceptiv la nou. Când, prin anii vizitei
1. A. Candrea, în Oas s-a construit prima cale ferata îngusta,
oamenii acestia nu s-au împotrivit, de dragul carului cu boi.
Referitor la port, observam ca osenii au adoptat în ultimele decenii
„clopul de pai", iar mai recent, cizmele de cauciuc, pufoaicele,
bluzele si camasile de nylon.
Totusi obiceiul si portul dacilor se pastreaza la taranii nostrii, mai
ales la cei mai in vârsta, barbatii poarta parul taiat pe frunte,
se îmbraca iarna cn guba si cioarec, vara cu gaci si camasä
din pânza de casa si cânepa, tesuta de femeile lor, iar
femeile poarta camasi scurte si fuste, punându-si renumitele „zadii"
si se îmbrobodesc cu marame peste parul facut coc. Barbatii nici
acum nu se despart
de straita, care, frumos împodobita cu cusaturi facute de femei,
este purtata cu mândrie de osean.
Populatia este formata din bastinasi, a caror genealogie se pierde în
negura timpului. Firea omului acestor pamânturi s-a calit si s-a
statornicit încercarile prin care a trecut.
Cam asa pare sä fi luat cândva, nastere Gherta Mare.
Ocupatia principala a locuitorilor acestei comune este agricultura,
unii dintre locuitori fiind si muncitori în fabrici si mina, sau
lucratori în cooperativele mestesugaresti.
Date precise de când dateaza aceasta parohie nu avem, dar de buna
seama ca a luat fiinta odata cu asezarea primilor oameni pe aceste meleaguri.
La început parohia a apartinut Epismei rusesti a Muncaciului,
pâna în anul 1853, iar din acest an, anul înfiintarii
Episcopiei Greco-Catolice a Gherlei, Episcopie româneasca —
a trecut sub jurisdictia acesteia, având ca prim episcop pe loan
Alexi, iar cu data de 15 August 1932 înfiintându-se Episcopia
Greco -Catolica Româna a Maramuresului cu sediul în Baia
Mare, parohia Gherta Mare a fost înglobatî aci, facând
parte organica din aceasta, având ca prim episcop pe dr. Alexandru
Rusi pâna în anul 1948.
Biserica si casa parohiala au fost zidite din cele mai vechi timpuri,
aci fiind si cimitirul bisericii. De biserica, credinciosii parohiei
au fost legati în decursul timpurilor, ramânând pâna
astazi, credinciosi fideli ai acesteia. Este deci firesc a ne preocupa
în primul rând de aceasta, si în cele ce urmeaza,
vom încerca a aborda tema istoricului bisericii Gherta Mare, in
limitele izvoarelor care le-am putut obtine, completate desigur cu marturiile
verbale ale credinciosilor batrâni din sat.
Actuala biserica din Gherta Mare a fost construita în anul 1895
din piatra si caramida arsa, în locul de peste vale. Biserica
veche fusese construita din lemn, în cimitirul vechi, mai apropiata
de casa parohiala. Locul unde a fost biserica veche nu se mai cunoaste,
dar multi dintre batrânii satului au frecventat¬-o, fiind
botezati si cununati poate în ea. Ce mesteri au lucrat la construirea
bisericii nu am putut descoperi, urme scripturistice negasind la parohie,
si nici care a fost arhitectul care a facut planul acestei frumoase
biserici. Biserica este construita din contributia benevola a credinciosilor
parohiei si prin munca lor voluntara. Poate si de aceea sânt atât
de atasati fata de biserica, pentru cä aci au gasit în vremurile
din trecut, în timpul ocupatiei austro-ungare, mângâiere
în necazuri si îndemnuri de urmat. Numarul credinciosilor
care frecventeaza biserica, parohia fiind locuita numai de români,
s-a ridicat la 350 de familii, cu tendinte serioase inspre de crestere.
Numarul credinciosilor din timpul construirii actualei biserici pare
sä fi fost destul de mic, totusi ei au contribuit cu drag pentru
construirea lacasului lor de cult. Preot al parohiei în timpul
acesta a fost Bud Cornel, iar epitrop a fost Gheorghies Grigore, care
se pastreaza în amintirea celor mai batrâni ca vrednici
osirduitori la edificarea bisericii si a casei parohiale. Biserica este
în forma de corabie cu o turla acoperita cu tabla, galvartizata
si zidita cum am mentionat , din piatra si caramida.
În interior biserica are un iconostas, al carui schelet este numai
din lemn de nuc, iar pictura icoanelor este facuta de profesorul de
la Facultatea de Belle — Arte din Bucuresti, Aurel Haiduc, de
nastere din acest sat. În biserica se mai doua policandre, unul
de metal si unul de cristal, statuia Maicii Domnului înalta de
cca. 2 metri — marime naturala — a carei vechime se presupune
a fi din anul 1895. Tot în biserica se mai afla si patru icoane
vechi care dateaza din anul 1845, probabil ramase de la vechea biserica
de lemn, si
care reprezinta: pe Maica Domnului, Sf Nicolae, Domnul lisus Hristos
si chiar Maica Domnului cu Pruncul în brate, de la lm. pâna
la la 0,50m. Reparatii la biserica s-au facut în anul 1948 în
timpul pastoratiei preotului Ovidiu Lupan, apoi în anul 1952 în
timpul pastoratiei preotului Maries Vasile, reparatiile fiind continuate
în timpul pastoratiei preotului Laurentiu Gheorghe, facându-se
iconostasul si pictura icoanelor, toate acestea terminându-se
în anul 1964. În timpul ultimelor reparatii prim curator
a fost Belbe Filimon, Haiduc Grigore, Bud Vasile si Fabian Vasile.
Biserica astfel terminata, frumos împodobita, nefiind târnosita,
a fost sfintita la 23 mai 1965 de catre P.S.Episcopul Valerian Zaharia
al Oradiei, preot paroh find Gheorghe M. Popescu, Iconom stavrofor,
iar prim curator Fabian Vasile. Sfintirea s-a facut într-un cadru
solemn, au luat parte foarte multi credinciosi din parohie si din parohiile
învecinate, serviciul divin fiind savârsit de un sobor însemnat
de preoti în fruntea carora se afla P. S.Episcop Valerian.
Credinciosii acestei parohii astaz' sunt atasati de biserica stramoseasca
— Ortodoxa Româna — la care au revenit în 21
octombrie 1948 fara niciun fel de rezerva, închizându-se
astfel pentru totdeauna capitolul „unirii" unei parti a Românilor
din Transilvania cu Biserica Romei. Cu începere de la aceasta
data, credinciotii acestei parohii, au înteles ca de acum înainte
vor fi frati de credinta cu toti ceilalti fii ai Bisericii Ortodoxe
Române, pecetluind întregirea Bisericii într-un singur
trup, cu o singura stapânire duhovniceasca si într-una singura,
soborniceasca si apostoleasca marturisire de credinta, fara adaogire
sau înnoituri, ci pastrînd duhul vechii predanii si al ortodoxiei
ecumenice, dupa pilda evlaviosilor strabuni. Aceasta „refacere
a unitatii bisericesti trebuia sal se faca în 1918 — spunea
în adunarea de reintregire, Mitropolitul Ardealului din acea vreme
Dr. Nicolae Balan, dar oamenii politici din trecut n-au sprijinit unirea
sufleteasca a poporului. Dumnezeu ne-a dat aceasta bucurie astazi,
învrednicindu-ne sa traim în tara democratica, momentul
mult asteptat de a vedea fratii reîntorcându-se de buna
voie si cu inima calda în sânul Bisericii noastre."
(Cultele religioase din R.P.R. pag.182)
Biserica, prin conducatorii ei, s-a îngrijit în mod deosebit
si de educarea copiilor, nu numai din punct de vedere religios, dar
si din punct de vedere al luminarii mintii lor cu cele ale stiintei
de carte. Ea a întretinut scoli confesionale, din contributia
credinciosilor, scoli care erau conduse de preotul paroh si cantorul
bisericesc, care era si învatator, de unde si denumirea data cantorului
bisericesc, denumire care si azi se mai pastreaza în parohia noastra,
de „diac"adica „om cu stiinta de carte — învatat"
sau chiar „scriitor de nume"
calitate dealtfel care i se atribuia cantorului, el fiiind obligat a
lua parte la sedintele consiliilor parohiale scriind numele membrilor
care în majoritate erau nestiutori de carte. Cantorul —
diac era platit din contributia credinciosilor. Azi scoala este statizata
si de la batrânul invatator „diac" astazi scoala este
condusa de un corp didactic bine pregatit si care pe zi ce trece îsi
face tot mai constiincios datoria sub îndrumarea organelor puterii
de stat.
Biserica prin slujitorii ei, a fost întotdeauna alaturi de popor,
pe care l-a îndrumat si caruia pe lânga credinta l-a sfatuit
sa-si pastreze limba, port-ul si obiceiurile, îndemnându-I
spre o unitate nationala si libertate desavârsita. Greu a fost
drumul pe care I-a strabatut acest popor pâna a ajuns la ziua
de 23 August 1944, când a putut sä se ridice si sa zdrobeasca
pentru totdeauna pe dusmanii neamului, sa-si faureasca singur soarta
- o viata noua — plina de fericire si bunastare.
Casa parohiala noua este cu etaj si garaj la subsol si a fost construita
lânga Sfânta Biserica, din caramida, fiecare credincios
contribuind cu cat a putut spre a fi ridicata si terminata. Mai târziu,
s-a construit o anexa care constituie Biroul
parohial în care se pastreaza biblioteca parohiala, cuprinzând
în majoritate revistele teologice:
1) B.O.R. care e Buletinul Oficial al Patriarhiei Române
2) Studii teologice
3) Ortodoxia
4) Mitropolia Ardealului
5) Mitropolia Banatului
Aceste reviste dateaza din anul 1949 si se pastreaza în bune conditiuni.
În acest birou parohial se tin sedintele Consiliului Parohial.
În curtea actualei biserici se afla constuita o clopotnita noua
din caramida, având trei etaje: la parter se afla dulapurile vechi
din biroul parohial, praporii vechi si de lemn cu care se merge la îmormântare.
La primul etaj se pastreaza cele 4 icoane vechi ramase din Biserica
veche de lemn precum si toate icoanele de închinare la sarbatorile
de peste an si praznice împaratesti. La etajul al doilea se afla
cele patru clopote: cel mai mare
150Kg, al doilea — 80Kg si doua clopote de 30Kg.
Biserica a avut parte din anul 2000 de unele renovari esentiale care
trebuiesc amintite:
- s-a construit un pridvor mare în fata Bisericii, construit din
beton si se sustine pe 4 piloni colosali, având o marime impresionanta,
dupa cum se vede în imaginea alaturata.
- De asemenea acest pridvor este pictat aproape în întregime
cu pictura realizata în tehnica fresca, facuta de un vestit pictor
pe nume Crisan Dorian din Cluj.
- Apoi trebuie sa mentionez ca si la usa barbatilor — cea laterala
- s-a ridicat un pridvor, mai mic de înaltime, dar impunator,
caci si acesta a fost pictat în întregime în fresca.
- Odata cu ridicarea acestor pridvoare s-a renovat acoperisul si turnul
Bisericii, schimbându-se integral structura de lemn veche cu o
structura de lemn noua, de stejar, iar tabla veche zincata, a fost inlocuita
de tabla noua de aluminiu.
Sustinerea bisericii si a deserventilor ei i-a preocupat pe credinciosii
din toate timpurile. Sesiunile parohiale si averile bisericesti —
terenuri agricole, fâneata si padure au format în trecut
existenta bisericii si a personalului ei. Toate acestea proveneau din
donatiile pe care buni credinciosi ai parohiei le faceau pe seama bisericii
noastre. Corporatiile parohiale au înteles sa renunte la aceste
terenuri care au fost oferite si predate Sfatului Popular Comunal, pentru
ca acestea îndeplinind rolul social în economia tarii sa
poata fi de folos întregii obsti. Biserica si personalul sau sunt
sustinuti prin contributia benevola a credinciosilor parohiei. Credinciosii
raspund cu dragoste la chemarea ce li se face pentru a contribui pentru
biserica. Astfel au contribuit pentru reparatiile care s-au facut iar
în prezent pentru construirea unui gard de fier la biserica si
renovarea casei parohiale. Toate aceste luerari vor ramâne ca
marturie de-a lungul veacurilor, marturisind urmasilor de puternica
credinta ce a strabatut sufletele bunilor credinciosi ai parohiei ortodoxe
române Gherta Mare.
Deserventii cultului nostru preotii — se cunosc de foarte putina
vreme. Numele preotilor care au slujit biserica mai înainte, în
biserica veche de lemn,
nu ne sunt cunoscute si datorita faptului ca. agendele parohiale în
trecutul îndepartat au fost conduse defectuos.
Ordinea cronologica, dupa registrele matricole, a deserventilor cultului
nostru, se prezinta astfel:
1. Preot ,serbac loan având ca ajutor pe Titea Vasile, nu cunoastem
anii în care a pastorit, dar dupa câte spun batrânii
satului si dupa cât se pare, ei au proiectat zidirea actualei
biserici din piatra si caramida, dar nu au trait sa o vada ridicata.
2. Preotul Bud Cornel, este urmasul la conducerea acestei parohii si
în timpul lui a fost construita din lemn actuala casa parohiala,
iar biserica din piatra si caramida arsa. Epitrop în timpul acesta
a fost Gheorghies Grigore, care se pastreaza si astazi în amintirea
batrânilor localnici ca vrednici slujitori ai bisericii si asirduitori
pentru edificarea bisericii si casei parohiale. Atât biserica
cât si casa parohiala au fost construite prin contributia benevola
a putinilor credinciosi din vremea aceea.
3. Preot Iustin Pop pastoreste parohia Gherta Mare pâna în
anul 1936 data decesului sau. Este un vrednic urmas al preotului Bud
Cornel si munceste mult pentru înfrumusetarea bisericii.
4. Preot Ovidiu Lupan pastorste parohia între anii 1936 —
1952, venit aci din parohia. Tur. Este un preot blând si pastoreste
cu cinste si demnitate parohia pâna la sfârsitul vietii
sale care are loc în anul 1952, murind în spitalul din Satu
Mare. A fost regretat de credinciosii parohiei Gherta Mare si cred ca
si de credinciosii parohiei Tur pe care o pastorise mai înainte.
5. Preot Maries Vasile preia pastoratia parohiei, dupa ce câteva
luni ramâne vacanta,si pastoreste parohia între anii 1952
— 1958, transferat fiind de aici, în urma unor neîntelegeri
ivite între pastor si pastoriti, în parohia Boinesti din
acest protopopiat.
6. Preot Laurentiu Gheorghe, pastoreste parohia între anii 1958
— 1964, când iesind la pensie se retrage din preotie.
7. Preot Gheorghe M. Popescu , Iconom Stavrofor, preia parohia dupa
ce câteva luni ramâne vacanta, în anul 1964 în
luna noiembrie si pastoreste de atunci si pâna în 1978.
8. Preot Tataran Vasile de origine din Viile Apei, preia parohia în
anu1 1978, an în care s-a ridicat casa parohiala noua, situata
aproape de biserica. Preotul sus mentionat a depus un mare efort pentru
a lupta cu comunismul si cu miscarile politice. Dupa Revolutia din 1989,
credinciosii, ducând lipsa de multe, au început sa migreze
în diferite tari din Europa: Franta, Italia, Spania, Portugalia,
etc.; pentru ca sa aiba un trai mai bun. Acest preot pastoreste în
aceasta parohie pâna în anul 2000, avand 22 de ani de slujire
în satul Gherta Mare, dupa care se muta la Satu Mare, astazi slujind
la Biserica Ortodoxa din Cartierul Soarelui din Satu Mare.
9. Preotul Tinca loan — Florin, preia parohia fiind înca
la Facultatea de Teologie Ortodoxa din cadrul Universitatii de Vest
din Oradea, la vârsta de 22 de ani, tânar fiind, dar având
o putere de munca extraordinara. La preluarea parohiei de catre smerenia
mea, credinciosii se împartisera oarecum si se racisera de biserica.
Am depus o munca sustinuta pentru apropierea credinciosilor de biserica
si consolidarea unificarii bisericesti, a consolidarii vietii duhovnicesti
— morale, desavârsind prin aceasta istoricul act de reîntregire
a bisericii stramosesti, din 21 octombrie 1948.Cuvintele de „spirit"
si „Îndurate" care erau cuvintele despartitoare ale
fratilor români ardeleni au fost înlocuite cu „duh"si
„miluieste" si azi nu se mai face niciun fel de deosebire.
Pe plan gospodaresc am colectat bani pentru construirea unui gard de
fier în jurul bisericii si a renovarii casei parohiale, bani strânsi
din contributia si donatia bunilor credinciosi parohiei.Am procurat
vesminte si alte obiecte de cult si am facut unele lucrari de înfrumusetare
a casei parohiale.Toate acestea le-am facut din contributia si cu concursul
credinciosilor parohiei, care mi-au dat ascultare si mi-au urmat îndemnurile.În
numar multumitor, ba chiar neasteptat, au raspuns credinciosii la apelul
adresat lor ca fiecare sa contribuie prin donatie benevola si la strângerea
fondurilor necesare întretinerii si înfrumusetarii parohiei
lor.
În vremea Preotului Tinca s-a renovat casa parohiala, s-a oficiat
o Sfanta Liturghie arhiereasca în data de 29 august 2004 de catre
Preasfintitul Justin Sigheteanul, Vicar de Maramures si Satu Mare, la
acest eveniment participa un sobor de preoti, în numar de 34,
având în
frunte 2 protopopi: cel de la Marghita si cel de la Negresti Oas. Aceasta
slujba a avut loc cu ocazia sfintirii lucrarilor realizate din anul
2000 pâna în prezent, iar preotul paroh Tinca L Florin a
fost ridicat la rangul de ICONOM, dupa doar 4 ani de slujire având
dreptul de a purta brâul rosu.
Trebuie sa mentionam ca în anul 2006 se schimba gardul vechi de
lemn care împrejmuieste curtea casei parohiale cu un gard de fier
din contributia credinciosilor.
La doar 2 ani, în anul 2008 se împrejmuieste unul dintre
cimitirele Bisericii: cel din Poienita cu gard format din tevi de fier
cu plasa de gard.In anul 2009 preotul paroh sustinut de credinciosii
satului a hotarât sa schimbe geamurile vechi de la Sfânta
Biserica cu geamuri noi termopan.
De asemenea, în anul 2010 s-au cumparat 4 tetrapoduri din lemn
de stejar masiv sculptat, care s-au asezat în Sfânta Biserica,
astfel: doua se afla în fata iconostasului, unul la intrarea principala
si unul în scorus.S-a hotarât în anul 2011 sa se taie
pomii batrâni: pruni, meri, peri, tei si sa se înlocuiasca
cu 50 pomi ornamentali — tuia. La începutul anului 2012
s-a hotarât demolarea gardului vechi de la intrarea în curtea
bisericii si s-a construit în luna septembrie 2012 un gard nou
din beton dupa cum se vede în fotografiile anexate.De asemenea
s-a construit un garaj, toalete publice.
Cu ajutorul unor sponsori, dar si cu contributia credinciosilor din
sat, s-au construit mai multe lucrari:
• o terasa sculptata din lemn de stejar masiv pentru parastas:
sponsor a fost curatorul Feier Vasile, mester a fast Codrea Petre din
Valea Stejarului, judetul Maramures.
• un altar de vara sculptat din lemn de stejar masiv: sponsor
a fost crestinul Gheorghiut Daniel, mester a fost Godja Ioan din Sighetul
Marmatiei, judesul Maramures.
• o poarta maramureseana din lemn de stejar masiv: sponsor a fost
crestinul Nemes Vasile, mester fiind Pop Vasile din comuna Bârsana,
judetul Maramures.
S-au turnat alei din beton facându-se legatura cu aleile de beton
din jurul bisericii, mester fiind Rus Vasile.
Trebuie sa mentionam ca s-au schimbat candelabrele vechi din Sfânta
Biserica cu alte candelabre noi aduse din Grecia dupa cum urmeaza:
• un candelabru cu 80 becuri donat de crestinul Petric Octavian.
• un candelabru cu 50 becuri donat de crestinul Nemes Vasile care
a cumparat si o Evanghelie si o cadelnita pentru biserica.
• un candelabru cu 13 becuri donat de crestinul Gavris Ioan.
• un candelabru cu 9 becuri donat de crestinii din sat.
Pe iconostasul din biserica s-au asezat aplici cu becuri înlocuindu¬se
cele vechi de lemn.
De asemenea avem în derulare un proiect de încalzire centrala
pentru Sfânta Biserica si casa parohiala — sistem de încalzire
geotermala cu forare la 150 m adâncime în pamânt.
Preot Tinca I. Florin
Iconom
Paroh-al Parohiei Ortodoxe Române
Gherta Mare, judetul Satu Mare
_____________________________________________________________________________________ |