____________________________________________________________________________________
Istoricul Parohiei Ortodoxe Romane
Vama si a Bisericii cu Hramul Sfintilor Arhangheli
Mihail si Gavril
Comuna Vama sub raport geografic e situata
pe ambele maluri ale raului Talna intr-un manunchi complet , cu casele
stranse apropiate unele de altele . Soseaua nationala trece prin comuna
fara a-i strabate centrul , atingand numai periferiile ei . Dupa anul
1924 cand prin aplicarea reformei agrare au fost improprietariti cu
loturi de case mai multi locuitori , atat romani cat si unguri , din
fosta mosie a contelui Lonay comuna a inceput a se extinde si de cea
parte a soselei nationale in directia fostelor bai Valea Mariei pe locul
numit „Padure” denumire pe care o poarta si in ziua de azi
, aceata parte a satului , loc unde candva a fost padurea contelui .
Astazi sant construite aici cca. 220 de case locuite in majoritate de
romani .
Istoricul „Tarii Oasului” din care face parte si comuna
Vama se poate urmarii pe baza documentelor scrise incepand cu secolul
al XIII-lea prima mentiune documentara fiind gasita intr-un document
de la 1270 noiembrie 17 aratandu-se ca prin scrisoarea regelui Stefan
mosiile Livada , Orasul Nou, Prilog , Vama si Oas care au fost odinioara
ale lui Benedict numit Ur , mort fara mostenitori au fost date pentru
todeauna de catre acel rege Stefan numitului Nicolae fiul lui Mauriciu
pentru serviciile sale credincioase .Alte documente vin sa marturiseasca
ca satele Vama si Prilog sant mentionate ca datand chiar dinainte de
1270 .Dobosi Alex . Monografia Tarii Oasului.
Nu se poate preciza cu certitudine care au fost primii locuitori ai
comunei dar este foarte verosimila ipoteza ca primii locuitori au fost
romanii iar ungurii au fost colonizati aici odata cu cei din Orasu Nou
si Remetea Oas , cu scop de maghiarizare in locurile unde terenul a
fost mai bun pentru agricultura , adusi aici in secolul al XII de la
Tisa si asezati in Vama dupa ginti. Dupa felul de asezare a locuitorilor
comunei centrul comunei fiind ocupat de unguri , probabil de atunci
cand au fost colonizati aici , ei s-au asezat pe terenul cel mai bun
cat mai aproape de drumul tarii , drum care si de atunci facea legatura
dintre Satu Mare si Sighet iar pe romani iau impins mai in sus spre
Puturoasa putini ramanand printre ei , poate datorita situatiei materiale
care ii aseza si ii mentinea de fruntasi ai comunei. Credem ca de aceea
circula legenda printre locuitorii comunei ca initial comuna nu ar fi
fost pe locul actual ci cu mult mai sus adica pe portiunea de teren
care poarta denumirea de „Bobos”si de aceea comuna ar fi
purtat denumirea de „Rujniceaua”. Nu exist insa nici un
document sa ateste acest lucru si nu exista niciunul care sa ne indreptateasca
ca acolo ar fi existat o comuna administrativa , bine organizata dar
tot ce se poate ca si atunci au fost acolo ca si azi locuinte ale unor
familii .Ca primii locuitori ai comunei au fost romanii este lucru cert
ca ei nu au putut fi colonizati numai in Vama asa cum gresit se pare
ca ar vrea sa sustina ungurii de aici , iar in restul restul Tarii Oasului
unde se gasesc comune curat romanesti au fost intodeauna locuite de
romani iar numai in Vama nu ,caci cum la venirea ungurilor , in restul
Tarii Oasului au gasit romani comune bine inchegate si organizate si
aici a fost , si pentru faptul ca terenul a fost mai slab la care apoi
se adauga si departarea de drumul tarii ei nau fost asezati mai departe
ramanand pe terenurile mai bune . Socotim iarasi ca motivul principal
al asezarii lor in Orasul Nou Vama si Remetea Oas a fost si interesul
conducerii din aceea perioada care fiind maghiara a dorit ca la intrarea
spre Cehoslovacia sa aiba oamenii lor de incredere care nu puteau fi
romanii ci numai ungurii pe care ia asezat in aceste localitati cheie
, iar in restul Tarii Oasului ramanand asa cum au fost romanii. Nu incape
indoiala ca romanii au fost primii locuitori ai comunei Vama si aceasta
o dovedeste si faptul ca biserica romaneasca a fost si este zidita in
centrul satului in jurul ei gasindu-se gospodarii romanesti care se
pare ca au fost gospodarii fruntase ale unor locuitori pe care ungurii
nu iau putut muta de pe locurile lor . Despre existenta comunei Vama
pe acest teritoriu vine sa intregeasca acesta marturie si cea din secolul
al XIV lea cand in anul 1389 cu ocazia stabilirii mai multor posesiuni
ale voievodului Drag din Maramures este amintit si „Drumul Sarii”
actuala sosea judeteana careia si acum i se spune de catre bastinasi
„Drumul Tarii” drum care lucru sigur trecea si prin Vama
din Maramures spre Satu Mare si Seini .(Dobosi Alexandru, Monografia
Tarii Oasului).
Comuna Vama este asezata la extremitatea estica a Tarii Oasului la poalele
Muntilor Oasului si Gutaiului bogati in minereuri . Prelungirile acestor
culmi poarta diferite denumiri dar cele mai cunoscute de locuitorii
comunei care dealfel invecineaza comuna sant Puturoasa si Heghisa Dealul
Biltului si Cornetului . La nord Vama se invecineaza cu Orasul Negresti
Oas despartita oarecum de acest tanar oras de raul Talna care altadata
nu a curs prin Vama avand albia spre Valea Mariei . La sud se invecineza
cu parohia Racsa Orasu Nou si Prilog iar la apus cu parohia Tur . Pe
raza comunei se afla cele doua statiuni balneo-climaterice Valea Mariei
si Puturoasa . Dealurile care invecineaza comuna sant taiate de vai
inguste prin care curg ape repezi unul din acestea fiind raul Talna
care nu seaca niciodata impartita pana la intrarea in comuna in doua
ramuri care se unesc in raza comunei si apoi asa unita traverseaza intreaga
comuna varsandu-se in raul Tur . Dealurile fiind acoperite cu frumoase
paduri de stejar si de fag fanete si livezi de pomi fructiferi . Fiind
inconjurata in intregime de culmi muntoase , curentii de aer neavand
un vast teren de desfasurare clima este blanda cu specific propriu .
Solul este destul de sarac favorabil padurilor si pajistilor in zonele
de lunca avand mari cantitati de argila care duce la o fertilitate scazuta
. Intregul hotar al comunei a fost din timpuri indepartate acoperit
cu paduri .
Comuna are populatie mixta ca nationalitate:
Romani de religie ortodoxa 495 de familii cu 1850 de suflete ;maghiari
de religie reformata calvini 200 familiicu 850 de suflette ;romani de
religie greco-catolica 30familii cu 75-85de suflete ;sectari 40 de familii
cu 130 de suflete facand parte din sectele penticostala si martorii
lui Iehova .Pana la anul 1940 au mai fost si 60-70 de familii de evrei
cu aproximativ 200-250 de suflete dar sau imputinat prin deportarea
lor de catre ocupatia maghiara iar dupa terminarea celui de-al doilea
razboi mondial au plecat de buna voie in Palestina sau in alte tari.
Ocupatia principala a locuitorilor acestei comune este agricultura au
fost insa si cativa olari care se ocupau cu ceramica lucrand oale si
„oluri”(ulcioare) intrebuintate mult de locuitorii din aceasta
regiune in special olurile folosite cu diferite ocazii religioase ca
: boteze, inmormantari, sau vizitarea nasilor de catre fini . Acesti
olari au lucrat si lucruri de arta fapt ce i-au facut renumiti pe „olarii
din Vama”.Unii din locuitori mai lucreaza la fabricile din Negresti
Oas sau la coperativele mestesugaresti unii au lucrat prin mine actualmente
nu mai lucreaza caci minele s-au inchis luind multi dupa anul 1989 drumul
occidentului insa multi au emigrat si in SUA dupa primul razboi mondial
in cautarea unui trai mai bun stabilindu-se acolo definitiv .Vechile
obiceiuri si limba pastrata cu sfintenie de locuitorii Tarii Oasului
vin sa marturiseasca existenta asezarii vechi insa acestea vor suferii
modificari; , primele familii stabilite aici provenind cu siguranta
din vechea cetate dacica „Belavar” aflata nu departe care
sa imbogatit in epoca prefeudala cu elemente venite din Maramures si
chiar cu elemente slave, obiceiuri si limba pastrate chiar sub indelungata
si aspra stapanire austro-ungara. Dinamica cresterii populatiei este
graitoare inregistrandu-se cresteri considerabile dupa anul 1948 aceasta
explicandu-se prin conditiile economice-sociale pe de o parte iar pe
de alta parte scaderii mortalitatii infantile aceasta datorita ocrotirii
sanatatii prin modernizarea si sporirea retelei sanitarecomuna dispunand
azi de un dispensar medical . Familii bastinase ale caror nume se remarca
in scriptele parohiei din cele mai vechi timpuri sint :Anton , Big,
Bogdan, Bordas, Contra, Crisan, Chis, Cosma, Dragos, Dobrican, Fanatean,
Fabian, Lobont, Man, Muresan, Molnar, Oros, Marincas , Pintea, Pop,
Piuian, Petrovici, Veres, Mulcutan si altele.Familii venite in comuna
: Anghel venit din Moldova in 1956, Avram venit ca pastor din Firiza
, si casatorit aici in 1930, Apati venit ca cioban din Hirip, cunoscut
in Vama ca barcaru, Baros venit in 1925din Negresti prin casatorie ,
Bretan venit in 1905 ca cioban si casatorit aici , Corodan venit in
1860 din Mediesul Aurit prin casatorie, Fane venit in 1890 din Tur prin
casatorie Grosu venit din Basarabia , Metac venit din Firiza prin casatorie
in 1889, Robotin venit in 1900 din Mediesul Aurit si ramas aici fiind
un mester olar foarte bun precum alte si alte familii venite mai devreme
sau mai tarziu si stabilite in aceasta comuna . Desigur ca multe familii
din cele mentionate mai sus vor disparea din comuna fie mutandu-se in
alte localitati fie neavand urmasi . Din familiile care se muta majoritatea
pleaca in Banat iar parte din ei la Satu-Mare ,Baia-Mare,si mai putini
si in special necasatoriti pleaca mai departe in Bucuresti ,Hunedoara
Cluj-Napoca Sibiu sau alte localitati.Ca incheiere la acest punct se
remarca de-a lungul timpului o dinamica a cresterii familiilor si numarului
de suflete ca in ultimul timp acesta sa stagneze . Locuitorii comunei
in locul opaitului si a lampilor se bucura acum de curent electric ,
tot mai multi isi construiesc case noi si frumoase in locul colibelor
de altadata . In vechime barbatii mai in varsta isi purtau parul taiat
pe frunte se imbracau iarna cu cioarec iar vara cu gaci si camasa din
panza de in si canepa iar in picioare purtau opinci iar femeile purtau
camasi scurte si fuste imbrobodite cu marame legate peste parul facut
coc .Primele case au fost cladite din lemn acoperite cu paie iar mai
tarziu s-au inceput a se cladii case din chirpici acoperite cu tigla
ca apoi sa se faca din piatra ca acum sa se faca din caramida .
Istoria documenteaza despre trecerea popoareler migratoare despre primele
stiinduse a fi gotii apoi hunii . In drumul lor acestea faceau multe
pradaciuni si distrugeri in special hunii iar sub conducerea capeteniei
lor Atiila ei s-au asezat in regiunile de la apus de tara noastra .
Mai tarziu au venit ca popor migrator slavii care se pare ca nu au fost
chiar ca celelalte ci un popor mai bland , facandu-si asezari pe teritoriul
tarii noastre si incepand sa lucreze pamantul roditor cot la cot cu
bastinasii daco-romani cu care s-au amestecat cu timpul . Mult mai tarziu
dupa intemeierea cnezatelor si a voievodatelor romanesti conducatorii
Ungariei auzind de bogatiile din Transilvania au venit cu razboi ocupand
o parte din Transilvania . Pentru asi intarii stapanirea in Transilvania
conducerea ungureasca a colonizat satele noastre cu unguri in scop de
maghiarizare , iar in partea de sud a Transilvaniei au fost adusi sasi.
Luptele de eliberare au durat veacuri si rascoalele si revolutiile de
mai tarziu sant dovada cea mai graitoare ca poporul roman a vrut cu
orce pret sa scape de ocupatia straina si sa-si faureasca singur destinul.
Numele comunei „Vama” pare sa fie de acolo ca aici era pe
vremuri un loc de vama unde trecatorii plateau vama pentru a putea trece
spre Cehoslovacia respectiv spre Polonia iar locul unde era punctul
de vama era undeva la „drumul tarii”. De atunci a ramas
denumirea de „Vama” dar poate sa fi primit si sub alta forma
denumirea aceasta dar nimeni nu este in masura sa precizeze acet lucru.
Anii nostrii au adus in oas un nou dinamism . Viata osanului se schimba
pe zi ce trece devenind din ce in ce mai frumoasa nivelul cultural si
de trai ridicandu-se la o treapta de nerecunoscut . Osanul pare ca s-a
reintors dintr-o pribegie si vrea sa-si traiasca istoria simpla dar
purificata de salbaticie , pe aceste meleaguri frumoase si intinerite
pe care le-a mostenit din mosi stramosi si pe care niciodata nu le va
parasii.
Cat priveste istoricul „Parohiei Ortodoxe Romane Vama” nu
se poate preciza cu certitudine data infiintarii parohiei aici . Originea
ei se pierde in negura vremurilor trecute . urme scripturistice sant
abia din anul 1770 de cand incep a exista si registre matricole , cele
dintai scrise cu litere si in limba ruseasca ( 1785-23.VII. 1817) dar
in mod defectuos conduse . Apoi din 1817-1833 in latineste ; din 1833-1837
in ungureste ;iar de la 26 iunie 1850 pana in prezent in limba romana
si sant conduse destul de bine . Dar chiar daca urme scripturistice
nu aflam mai vechi , se pare insa ca vechimea parohiei de aici vine
sa o intregeasca , existenta unui clopot mai vechi care se afla la biserica
(poz. Inv. nr. 186) si care este din anul 1702 avand pe el o inscriptie
cu litere chirilice din care am putut descifra : „1702 acest clopot
l-au facut romanii din Vama in vremea preotiei lui P. Nichitea „
. Este lucru sigur deci , ca daca romanii din Vama in 1702 si-au cumparat
clopot , erau organizati intr-o comunitate religioasa bine inchegata
, avand biserica lor si pastrandu-si cu sfintenie credinta stramoseasca
care nu putea fi alta decat cea ortodoxa , limba si obiceiurile care
i-au tinut stransi legati pe romanii din Transilvania cu toata incercarea
de desnationalizare din partea conducerii austro-ungare din acea vreme
. Odata cu actul unirii din 1700 cu Roma act facut sub influienta politica
si aceasta parohie a devenit greco-catolica dar nu se stie exact in
ce an sa intamplat aceasta . In anul 1948 romanii din Transilvania au
revenit cu buna vointa la credinta stramoseasca . In aceea perioada
a aportinut de Episcopia Muncaciului iar din anul 1853 de la data infiintarii
Episcopiei greco-catolice a Gerlei a trecut sub jurisdictia acesteia
.Cu data de 15 august infiintindu-se Episcopia Maramuresului cu sediul
in Baia-Mare , parohia Vama cu intreg Oasul a fost inglobata aici facand
parte organica din aceasta avand ca prim episcop pe dr.Alexandru Rusu
pana in anul 1948.
Biserica parohiala este zidita din piatra, in forma de nava romana si
acoperita initial cu sindrila iar mai tarziu cu tabla zincata . Actualul
edificiu al bisericii a fost zidit pe „fundalul” vechii
biserici si s-a inceput a se zidi in anul 1843 si a fost terminata in
anul 1847 fiind printre primele biserici de piatra din zona Oasului
. Biserica e de 13°- lunga, 5 ½ °- de lata , inalta de
18 °-, e destul de vederoasa are turn de piatra ,clopote are 3 ,
cel mare e de 4 ½ °-, cel mediocru de 99, cel mai micu de
70 punti,cine la turnatu nu se stie , sa turnatu cu spesele poporului
mentioneaza preotul Petre Dobosi cu ocazia unei vizite canonice .”Protocolu
visitaciunei canonice in anul Domnului 1860 poz. Inv. nr. 217.”
In continuare voi da in copie scrisoarea pusa in bumbul crucii din varful
turnului, asa cum a fost scrisa: Copia’ scrisorei, puse in bumbulu
crucei din vervul turnului.” Acesta santa Biserica nostra , sa
inceputu a se zidi in anul 1843augustu 8 ,prin indemnulu si zelulu neobositu
a fericitului meu parinte Teodoru Romanu, fostulu aici preotu, si gatandu-sa
cu totulu , in anulu 1847 noiembrie 20, spre cea mai mare bucuria a
parintelui meu si a credintiosiloru putinei la numar , sa santitu prin
M.O.Domnu Ioanu Anderco, fostulu atunci vice-archi-diaconu alu Tierei
Oasului, si parochulu Negresciloru, ear in presinte Prepositu la Biserica
Catredala din Gherla……si guvernarea Ilustritatei Sale Basiliu
Popoviciu , episcopulu gr. cat. Rutenu alu Diecesei Muncaciului.”Era
in anul 1876,turnulu acestei sante Baserici sa acoperitu din nou cu
badogu , sub preotia mea a subscrisului , curatori basericesti fiind
Iaonu Manu si Petru Chisiu ……… episcopulu Diecesei
nostre gr.cat. romane de Gherla Michailu Pavelu de Pribilesci, si Protopopulu
Tractului Tierei Oasiului M. O. Domn Alesandru Erdoss, parochulu Racsiei”.
„Crucea acesta sa ridicatu in vervulu turnuluiin 21maiu 1876,
in Domineca orbului dupa amediadi, spre cea mai mare bucuria a credintisiloru
adunati la solemnitatea santirei si ridicarei acestei cruci. Crucea
cea vechia , sa luatu josu din vervulu turnului , in 10 maiu 1876, mercuri
dupa amediadi . Semnatu in Vama la 21 maiu 1876. sa Ioanu Romanu preotulu
Vamei.”/ Cronica Parohiei Ortodoxe Romane Vama Inv. nr. 220 pag.
2 ./
Lucrarile pregatitoare pentru edificarea bisericii au inceput inca din
anul 1840 –1841 cand deja se purta piatra pentru noua biserica
. (Jurnalul venite –Cheltuieli 1840).
Pentru diferite munci voluntare , pentru caratul pietrei se dadeau aldamasuri
credinciosilor lucru ce reiese din jurnalul citat mai sus , cheltuielile
cu aldamasurile fiind suportate din veniturile parohiei deci din contribitia
credinciosilor .Obiceiul „aldamasurilor” se mentine si azi
in randul credinciosilor vameni , fiind aplicat chiar in insasi viata
de toate zilele a locuitorilor cu ocazia intr-ajutorarii lor in diferite
munci si pe care l-au imprumutat si reformatii maghiari folosindul si
azi.
Ca mesteri, nefiindune cunoscut arhitectul, la construirea bisericii
actuale au lucrat: Vitui Simion, Ekkembergel Matyas si Bretan Mihai
ca mesteri zidari , Sandor Balint , Serban grigore si Dunka Lup ca varari
si aici facem mentiunea ca in insasi aceasta comuna a existat o vararie
loc de unde se scotea var si se ardea si care loc poarta aceasta denumire
de „vararie” si azi , var care era intrebuintat nu numai
aici ci si era vandut in alte localitati , dar care se pare ca era de
calitate superioara . Au mai lucrat mesteri ca fierar :Sava Nicolae,
Imre Zagyra, Iuri Mihai si Pop Ianos ca mesteri de lemn , Moisa Laslo
si Kadar Iosef ca dulgheri si probabil si alti mesteri la care s-a adaugat
munca voluntara a credinciosilor , munca depusa pe langa contributia
baneasca cu care fiecare credincios al parohiei a contribuit la edificarea
cladirii. La facutul proscomidiarului a lucrat Ilk Leopold lucrare care
a fost executata in anul 1850 si care se pare ca era tamplar , iar iconostasul
se pare ca a fost nexecutat de sculptorul Molnar Dimitrie insa fara
icoane care primeste in mai multe randuri , ultimii in 1852, diferite
sume de bani care adunate se ridica la 1215 fl ., 462 coroane , val
. austr. Icoanele de pe iconostas de cine sant pictate nu putem preciza
negasind pana acum nici o urma in documentele putine pe care le posedam
, dar s-ar putea dupa cum afirma si unii batrani ai satului , parte
din ele sa fie si de la fosta biserica care se presupune ca ar fi fost
din lemn si pe fundalul careia este construit actualul edificiu dar
in nici un caz nu pot fi mai noi de anul 1852 cand iconostasul facut
de Molnar Dimitrie a fost gata si cand icoanele au trebuit asezate la
iconostas . A lucrat si icoanele sau nu acest Molnar Dimitrie ramane
o enigma , ceea ce deeducem noi in legatura cu pictarea icoanelor este
urmatorul lucru: Molnar Gabor prim curator a platit o icoana a Sfintei
Treimi pentru altar ,icoana care si azi se afla la sfantul altar , la
pictorul Petru Samuel din Baia Mare cu 220 fi., a fost platita in aprilie
ziua 25 a anului 1848si in sambata de Paste /1848/ a fost pusa in altar
/ vezi inv; nr. 41.
Presupunem ca desi timpul a fost destul de scurt intre plata si asezarea
icoanei la altar, acest pictor care se vede ca era de meserie avea poate
icoane pictate pe care le vindea , sau ipoteza care va urma . Stilul
sculpturii ramei este acelasi ca si cel de la iconostas , deci nu incape
nici o indoiala ca acelasi Molnar Dimitrie a sculptat si rama de la
altar ca si iconostasul dar stilul icoanei Sfintei Treimi de la altar
este acelasi cu al icoanelor de la iconostas , si care nu s-ar putea
deduce de aici ca acelasi Petru Samuel, pictor din Baia Mare , care
a pictat Sf. Treime , nu ar fi putut picta si pe celelalte icoane ?
De aici si ipoteza ca pictorul pictand iconostasul a stiut deja ca la
altar este nevoie de Sft. Treime pe care a pictat-o asteptand numai
cumparatorul , care a venit in persoana prim curatorului Molnar Gabor.
Un specialist s-ar putea pronunta cu mai multa competenta in acest sens.
Precizez faptul ca icoanele sunt pictate in ulei pe lemn , pictura se
mentine bine , stilul inclina spre bizantin cu usoara influenta apuseana
. Se pare totusi ca la Baia Mare a fost un centru mai curat romanesc
cu o „scoala” a picturii bisericesti romanesti , precum
si si a altor meseriasi de lucruri bisericesti. Nu gasim urme si pentru
faptul ca probabil icoanele au fost achitate in mod particular de diferiti
credinciosi ai parohiei izolat sau in grup fara sa se mai faca acte
de donatie.
Fondurile de construire a bisericii au fost in totalitate stranse din
contributia credinciosilor fixata din buna vreme , repartitie facuta
pe masura starii lor materiale . Se pare ca nu toti credinciosii si-au
achitat la timp contributia si de aceea conducerea parohiei a fost nevoita
sa ia bani imprumut de la diferiti oameni carora apoi li s-a platit
dobanda pentru capitalul dat . Dintru inceput parohia Vama in special
si comuna in general nu a fost prea bogata gasind mentiunea : comuna
mica, este vorba de parohie , si saraca –parva- cum gasim mentionat
in sematismele vremii . In legatura cu achitarea contributiei fata de
biserica , circula si azi legenda ca locuitorii romani de pe strada
„Fugaieni”probabil mai rau platnici nu si-au achitat la
timp contributia in vederea terminarii lucrarilor , preferand sa plece
din comuna de unde si denumirea strazii de „Fugaieni” pana
in anul urmator cand intorcandu-se la casele lor au fost obligati sa-si
achite contributia respectiva. Straini nu gasim care sa fi donat sume
de bani si nici munca voluntara pe seama bisericii sa fi facut.Biserica
a fost terminata in 20 noiembrie 1847 fara sa fie complet gata , data
cand a avut loc si actul binecuvantarii bisericii din partea vicearhidiaconului
mentionat mai sus desigur in sobor de preoti , dar care nu-i gasim mentionati
nicaieri si pentru care sarbatoare s-au facut multe cumparaturi , bucuria
fiind destul de mare , mai ales tinand seama si de numarul mic de credinciosi
si de faptul ca aceasta era prima biserica de piatra din Tara Oasului
. Pentru curiozitate dau mai jos lista cumparaturilor facute cu acesta
ocazie: 1 vaca , 40 fi. ,1 porc 13 fl. , 13 hectolitrii vin 13 fl .
;zahar;cafea,etc.21 fl.;6 lumanari albe, 3 fl. 12 fonti de sare 2fl,
piper etc.; muzicanti 12 fl. Praf pusca de la jidovul Pnkas 1 fl. Palinca
de la Stet Gheorghe 10 fl .
Actul binecuvantarii a avut loc , fara ca biserica sa fie gata lucrarile
de construire au continuat. Astfel turnul a fost terminat numai in 1850,
la fel in interior iconostasul si proscomidia si alte lucrari care s-au
derulat pe parcurs. Initial biserica a fost acoperita cu sindrila ,
material cu care in 7 noiembrie 1881 inca era acoperita , ba mai mult
la aceasta data i se achita lui Onuti Giurge,pentru batutul a 13 400
sindrile pe biserica suma de 13fl.40 cor.
Preot al parohiei Vama in aceasta vreme a fost zelosul si neobositul
Teodor Roman, casatorit cu Stet Iuliana din neamul fostului preot al
parohiei Stet Ilies, iar curator prim a fost Molnar Gabor , care pe
langa suma fixata prin repartitie mai doneaza suma de 50 fl. Cu conditia
ca sa fie inmormantat in curtea bisericii, lucru care a fost respectat,
dar al carui mormant azi nu se mai cunoaste.
In primavara anului 1895 s-a acoperit cu tabla zincata sub pastorirea
preotului Ioan Roman si ca o coincidenta aceasta tabla a fost schimbata
exact la 100 de ani in anul 1995 cand in Parohia Vama vine preotul Ioan
Roman fiul preotului Ioan Roman din parohia Potau si fratele preotului
Florin Roman din parohia Gherta Mica.Costul tablei zincate la vremea
aceea a fost de 800 fl. Stransi prin repartitie de la credinciosii din
Vama ,curator prim fiind Petru Chis, si curator doi Mihaila Contra lui
Ioan. Tot atunci si cu ocazia binecuvantarii lucrarilor terminate ,
credinciosul Ioan Man a lui Toader a daruit bisericii candelabrul atarnat
in mijlocul bisericii de arama cu 16 lumini care a costat 80 fl. Dar
pana la acoperirea bisericii cu tabla zincata in 1895, au mai avut loc
alte lucrari la biserica cele mai multe executandu-se in anul 1876 astfel:
- in 30 mai crucea din varful turnului a fost facuta la Satu Mare si
a costat 22 fl .
- 16 iunie mesterul St. Pop pentru „badogitul” turnului
a primit 838 fl.iar in 3 august Iosif Plaveczki pentru varuitul bisericii
interior si exterior cu turn cu tot primeste 159 fl.
- in 30 august pictorul Franciscu Berky pentru pictarea bisericii in
interior / credem noi ca este vorba de varuit si zugravit / si curatirea
iconostasului primeste 210 fl. Iar in 5 septembrie mesterul „murar”
Stefan Kiss pentru 2 bumbi de piatra pusi pe langa peretii de langa
turnul bisericii primeste 30 fl.
Biserica a mai fost renovata si in anii 1937 sub pastorirea preotului
Gheorghe Coman si anume in interior si in exterior . Tot in acest an
in locul a doua clopote mai mici care au fost vandute parohiei Draguseni
, s-a cumparat un clopot mare de 261kg. In valoare de 43500 lei turnat
la Arad. Actul binecuvantarii a fost savarsit in ziua de 22 august 1937
de catre delegatul episcopal preotul Alexandru Breban asistat fiind
de preotii:Tit Demian , paroh in Trip, Ioan Andron paroh in Racsa, Liviu
Barlea paroh in Tur, ierom. Augustin Pop de la Manastirea Bixad si preotul
local Gheorghe Coman. In anul 1951 biserica a mai fost reparata in exterior
in timpul pastoratiei preotului Ioan Pintea iar sfintirea s-a facut
pe data de 8 noiembrie de catre un sobor de preoti si anume:preotul
Aurel Babiciu din Seini preotul Emilian Pascu paroh Tur care se va muta
in Vama unde va pastorii 39 de ani preotul pensionar Teodor Corodan
si parohul locului Ioan Pintea.
Ultimele renovari s-au facut in anii 1963 cand a fost renovat interiorul
in intregime s-a pictat pe bolti in culori de ulei diferite icoane din
iconografia bisericii ,respectiv in anul 1993-1994 cand s-a repictat
biserica de catre pictorul Ion D. Ion din Negresti Oas pictura existenta
si azi.
In privinta existentei unei parohii ortodoxe vechi sta marturie clopotul
vechi care se gaseste la biserica din anul 1702 precum si cartile de
cult :una evanghelie tiparita la Bucuresti in anul 1750 , doua liturghiere
tiparite la Ramnic in anul 1759 si 1768 , un chiriacodromion tiparit
la Balgrad /Alba Iulia / in 1699 precum si alte carti vechi dar pe care
azi biserica nu le mai poseda .
In legatura cu viata religioasa morala a credinciosilor din Vama mentionez
ca intre obiceiurile batranesti se mentin cu toata puterea colinzile
de Craciun , cantecul Viflaimului, si steaua. E de mentionat ca Pavecernita
la Craciun si Inviere se oficiaza la miezul noptii iar hramul „Sfintilor
Arhangheli Mihail si Gavril” hramul bisericii se praznuieste cu
mare fast.Casa parohiala este zidita din piatra si a fost acoperita
cu tabla zincata ,pe vechiul loc , unde a fost construita casa parohiala
din lemn care datorita vechimii a fost stricata si ridicata actuala
casa parohiala . Terenul unde e curtea si gradina casei parohiale a
fost donat de Basiliu Zoltan in 1764/ Protocollulluvizitaciunei canonice
inv. nr. 217.Actuala casa a fost ridicata in anul 1884 in timpul preotului
Ioan Roman suferind mai multe imbunatatiri ca in anul 2004 sa fie renovata
total dandu-se acoperisul jos inaltandu-se peretii cu sapte randuri
de boltari retencuindu-se peretii schimbindu-se toata tamplaria si tigla
si dandu-se in silicat in timpul preotului Ioan Roman jr.fiul preotului
Ioan Roman. In anul 1962 a inceput ingradirea bisericii si a casei parohiale
cu gard de lemn din cimitirul parohial ca mai tarziu sa se faca gard
de fier . In comuna Vama sunt si maghiari de” religie calvina
si ei isi au biserica lor cu preot titular . Actuala biserica este din
piatra si acoperita cu tabla zincata construita in anul 1912 preot fiind
Kolos Vince . Mai facem mentiunea ca au existat 60-70 familii de evrei
care si-au avut casa de rugaciune care a durat pana la plecarea tuturor
evreilor din comuna actualmente mai existand un cimitir evreesc in apropierea
celui ortodox si reformat . Viata spirituala a comunei a imbratisat
si alte domenii cum ar fi preocuparea pentru luminarea tinerilor crestini
intretinand scoala confesionalace era condusa de preotul paroh si cantorul
bisericesc . Terenul unde e curtea si gradina scolii si pe care e cladita
scoala de la&nga casa parohiala e donat de acelasi donator care
a donat si terenul pe care se afla casa parohiala Basiliu Zoltan , donat
pe seama bisericii.Actualul edificiu aflat pe acest teren este ridicat
in 1912 din contributia credinciosilor. Printre invatatorii confesionali
si cantorii bisericii gasim functionand in aceasta calitate pe urmatorii:
-Mihai Bretan 1852
-Ioan Cintisiu 1860
-Victor Muresanu 1883
-Corodan Teodor 1900
-George Sima 1912
-Rakos Aolf 1917-1918
-Vasile Marincaseste ultimul invatator confesional si cantor bisericesc
care functioneaza in aceasta calitate pana cand invatamantul confesional
a fost sistat prin statizarea lui, edificiul scolii precum si terenul
devenind proprietatea Ministerului Educatiei Nationale.
Ca si cantori bisericesti fara sa mai indeplineasca si functia de invatator
au continuat sa fie:
-Mihai Contra
-Iacob Man
-Vasile Morar ajutat de Pop Ioan
-Robotin Ioan
Slujitorii bisericii –preot cantor si fat au fost sustinuti de
credinciosi prin contributia pe care fiecare credincios si-o achita
fata de biserica cum se intampla si acum.Tot credinciosii si-au sustinut
si scolile confesionale prin contributia lor care erau mai frecventate
decat cele de statcare functionau in paralel.Ca terenuri biserica a
avut in proprietatea ei 49 ha din care la ora actuala mai are jumatate
din aceste terenuri instrainate de-a lungul timpului prin politica ce
sa dusde stat.
Ca cimitire in prezent parohia are doua ;cel de sus intr-o padure de
stejari care este foarte vechi si cel de jos care este pe strada Valea
Mariei.
Cercetand registrele matricole precum si scripte ce le-am putut afla
in arhiva parohiei numele pastorilor sufletesti ai parohiei Vama fara
sa avem pretentia ca ar fi perfecta acesta lista , in ordine cronologica
ar arata dupa cum urmeaza :
-Preot P. Nichita il gasim preot al parohiei in 1702 fara sa putem
preciza anii cat a pastorit ,numele lui este trecut si pe clopotul
din biserica actual
-Preot Ilie Stet 1741-1788
-Preot Teodor Finta 1788-1795
-Preot Teodor Dumitran 1795-1797
-Preot Andrei Pop 1797-1817
-Preot Gheorghe Szakall 1817-1827
-Preot Basilius Pop 1827-1829
-Preot Andreas Pop 1829-1830
-Preot Daniel Pop 1830-1831
-Preot Ioannes Lengyel 1831-1834
-Preot Ioannes Sandor 1834-1836
-Preot Andreas Pop 1836-1838
-Preot Teodor Roman 1838-1852 sub pastorirea lui a fost edificata
actuala biserica parohiala
-Preot Basiliu Anderco 1852-1858
-Preot Petru Dobosi 1858-1875
-Preot Ioan Roman 1875-1901 sub pastorirea lui a fost edificata
actuala casa parohiala . Este fiul preotului Teodor Roman fost preot
in Vama fiind si protopop al Tarii Oasului
-Preot Ioan Serbac 1901-1909
-Preot Aurel Dragos 1909-1923 fiind ginerele lui Ioan Roman
sub pastorirea lui a fost edificata scoala confesionala iar dupa razboi
se va inrola in randul oamenilor politici fiind ales deputat si senator
in mai multe randuri .
-Preot Alexandru Darabant 1923-1935
-Preotul Gheorghe Coman 1935-1949
-Preot Ioan Pintea 1949- 1954
-Preot Pascu Emilian 1954-1993
-Preot Pop Ioan 1993-1994
-Preot Roman Ioan Marcel 1995-Fiul preotului Ioan Roman din
Parohia Potau si fratele preotului Roman Florin din Parohia Gherta
Mica .
Parohia Ortodoxa Vama are in patrimoniu sau si inregistrate in inventar
documente si carti si obiecte cu caracter istoric valoroase prin vechimea
lor .
In anul 1995 vine in parohie preotul Roman Ioan Marcel nascut in localitatea
Tasnad fiul preotului Ioan Roman si al preotesei Valeria . Din acel
an si pana in prezent s-a dus o munca sustinuta pentru reabilitarea
obiectivelor parohiei . S-a acoperit biserica cu tabla de aluminiu lucrare
executata de catre mesterul Aurel din Moldova s-a facut prima reabilitare
a casei parohiale prin curatarea peretilor dandu-se tencuiala toata
jos inlocuirea geamurilor retencuirea in interior si aplicarea unui
strat de terasit ca dupa zece ani sa se faca o alta modernizare de amploare
ce a inclus decopertarea casei ,zidirea a sapte randuri de boltari inaltandu-se
astfel casa schimbarea tamplariei ,a grinzilor si a coarnelor si acoperirea
cu tigla bramac austriaca finisarea interiorului prin aplicarea de placi
de rigips cat si darea in axterior cu silicat lucrare ce a costat 800
milioane in banii de atunci . In biserica in anul 2000 s-a introdus
incalzirea centrala de catre o firma din Satu Mare lucrare ce sa ridicat
la suma de 20 000 DM functionand prin gazeificarea lemnelor. Biserica
a fost dotata cu banci si mocheta si candelabre aduse de la Poiana Codrului
donate de catre credinciosi.In parohie s-au refacut un numar de rastigniri
inclusiv in curtea bisericii. Sa reabilitat gardul ce impresmuieste
biserica si casa parohiala si s-au facut alte garduri noi ce impresmuiesc
gradina parohiala si tintirimul bisericii . S-a facut in anexele parohiei
un birou parohial modern unde se intrunesc membrii consiliului parohial
cu diferite sedinte administrative . S-a intensificat activitatea pastorala
prin organizarea de diferite pelerinaje la diferite manastiri din apropiere
si din imprejurimi cat si in Moldova . Activitatea consiliului parohial
este una rodnica iar odata cu alegerea noului consiliu parohial s-a
reluat ideea de a se mari biserica datorita faptului ca aceasta aste
cam mica pentru numarul credinciosilor nostrii . In acest sens am inceput
demersurile catre forurile superioare si abilitate din acest punct de
vedere am contactat o firma de proiectare si momentan asteptam aprobarile
necesare in acest scop. La acestea se adauga o activitate sustinuta
de consolidare a vietii duhovnicesti morale a credinciosilor. Biserica
este dotata cu mai multe randuri de vesminte preotesti noi cat si vase
liturgice tote donate de catre credinciosi care si-au adus aportul cu
fiecare solicitare a preotului sau a consiliului partohial care au raspuns
multumitor de fiecare data.
Inchei aici acest scurt istoric intocmit pe baza putinelor documente
ce s-au putut gasi la parohie si a informatiilor ce s-au putut lua de
la unii credinciosi mai in varsta cu nadejdea ca Bunul Dumnezeu ne va
ajuta sa ne implinim misiunea de mantuire la care am fost chemati ,
cat si la inmultirea talantilor ce ne-au fost dati .
Preot Roman Ioan Marcel
Paroh al Parohiei Ortodoxe Romane VAMA
Istoricul
Parohiei Ortodoxe
Romane VAMA
Preot Roman Ioan Marcel
|