Parohia Madaras
Protopopiatul Ortodox Satu Mare

|

|
HRAMUL
“ Sfintii Arhangheli
Mihail si Gavriil”
|
Pr. Bogdan Farcas
- Paroh -
|
-
Data nasterii 16.09.1979 Rangul
licentiat - debutant
-
Aresa si telefon Parohia Ortodoxa
Romana Madaras 0740.24.21.16
-
Hramul "Sfintii Arhangheli
Mihail si Gavriil"
-
Data construirii 1832
-
Materialele din care este construita
-din caramida si ciment
____________________________________________________________________
Credinciosi –nr.suflete: 947
Istoricul
Bisericii Ortodoxe Române Madaras
Printre asezarile vechi din partile
Satmarului este si aceasta comuna numita Madaras, situata la
12 km sud de municipiul Satu Mare. Atestarea documentara a satului
Madaras se face prin scrieri vechi de peste 700 de ani. În
secolul al XIII-lea pe teritoriul actualului sat se afla un
mare domeniu cu paduri întinse, propice adapostirii soimilor.
De aceea cei care s-au asezat în aceasta regiune au purtat
numele de ,,Soimeni”, numire care sta la baza actualei
denumiri a localitatii (etimologic madaras, cuvânt de
origine maghiara, se traduce prin pasare). La început
întreaga populatie era româneasca.
Primul document istoric care vorbeste despre Madaras dateaza
din anul 1929, unde se vorbeste despre principele Ardealului,
Stefan cel Tânar, care stapânea tinutul Satmarului,
la care era anexat si Madarasul. Cronica din vremea regelui
ungar Béla al IV-lea (1235-1270) vorbeste si despre localnicii
din Soimeni (adica din Madaras) si Dorolt. Abia dupa 200 de
ani, localitatea îsi primeste numele actual de Madaras.
Asa a fost botezata asezarea în limba maghiara pentru
ca locuitorii ,,soimeni” se îndeletniceau si cu
vânatoarea soimilor prezenti în numar mare în
padurile Madarasului.
Prin anul 1430 oamenii voievodului Drag Alexandru de la Beltiug
au intrat de mai multe ori pe pamânturile Satmarului si
le-au anexat lor. Au furat si un ,,soim” anume crescut
pentru curtea regala, motiv pentru care, dupa cum spune istoria,
,,soimenii”/,,madarasenii” au ripostat împotriva
acestora. În urma acestui incident se delimiteaza hotarul
dintre voievodatul lui Drag si domeniul Satmarului, iar în
actul de hotarâre se noteaza: ,,Drumul dela Terebesti
la Ardud, santul Homorodului si fântâna de lânga
drum si stejarii cei mari, acel drum care trece pe lânga
comuna valaha Madaras, sa fie hotar între Satu Mare si
domeniul Beltiugului”.
Anul 1600, anului marii uniri sub Mihai Viteazul, aduce mari
sperante pentru românii din aceste tinuturi. Marele domnitor
a venit pâna în cetatea Satmarului stabilindu-si
tabara la Moftin. Dar anul 1601, prin evnimentele de la Câmpia
Turzii – moartea lui Mihai, aduce mult rau pentru români.
Evenimentele care au urmat au fost dintre cele mai grele.
În perioada anilor 1683-1694, istoria marcheaza evenimente
importante. În anul 1683 - asediul Vienei - turcii trec
si prin Madaras pe care-l jefuiesc fara de mila, razbunându-se
pentru faptele lui Mare Gheorghe. Un Proces Verbal dresat în
anul 1673 noteaza ca nimeni n-a fost pradat dar a fost obligata
întreaga comuna sa dea 175 floreni pentru sultan; Ibrahim
Ispaia din Oradea, care ordona acestea, cere înca 80 pentru
el, iar în termen de 10 zile înca 35, amenintând
ca în cazul neplatii la termenul fixat, populatia va fi
deportata. Din Madaras se iau 17 boi cu acest prilej. Anul 1700
marcheaza un eveniment foarte trist pentru românii si
Biserica lor stramoseasca din Transilvania si, implicit, din
Madaras. Este anul în care se începe o puternica
actiune de atragere a românilor la catolicism prin fagaduinta
unor privilegii si drepturi pentru români. Astfel ca arhiepiscopul
de Esztergom, cardinalul Colonici, adreseaza un manifest catre
români prin care arata ca numai preotii care se vor unii
cu catolicii vor capata privilegiile si drepturile pe care le
aveau clerul catolic. Daca nu vor accepta unirea se va pastra
în continuare configuratia etnica si religioasa promovata
de împaratul habsburgic (Leopold I a recunoscut în
Transilvania drepturi pentru cele 3 natiuni – sasi, secui
si maghiari – si pentru cele 4 religii – catolica,
luterana, calvina si unitariana –. Românii si propria
lor religie era scoasa ,,în afara legii”, fiind
doar ,,tolerati” în propria lor tara si obligati
sa munceasca pe pamânturile grofilor, fara sa aiba dreptul
la educatie, proprietate, la ocuparea unor functii în
administratie etc).
Zile si mai grele încep sub conducerea contelui Alexandru
Károly care primeste Satmarul, la care este anexat si
Madarasul, de la Rákoczi Francisc II, care-i numeste
pe români: ,,genus miserium hominum”. Românii
sunt obligati (sub amenintarea armatei conduse de generalul
Bukow, trimis de împarateasa Maria Tereza sa distruga
cu tunul din temelii toate bisericile românilor care nu
vor fi de acord cu unirea) sa primeasca religia catolica.
Începând cu anul 1749, sunt adusi aici colonisti
de nationalitate ,,svabi”. În 1751-1754 vin alte
familii de colonisti svabi. Dar rezistenta românilor împotriva
actiunii svabilor este evidentiata prin faptul ca în anul
1767 nici un svab nu mai ramâne la Madaras. Din acest
an se pastreaza si un document despre darile pe care le plateau
românii:
- 304 floreni anual, dare generala.
- 50 floreni anual pentru cheltuieli publice.
- 125 floreni anual impozit mobiliar.
- 143 floreni anual impozit de sesiune.
- 206 floreni anual alte diferite cheltuieli.
Prin anii 1780 se intensifica din nou colonizarea svabilor prin
aceste regiuni. Românii aveau în acest an un numar
de 116 case, iar svabii colonizati 63 de familii. Între
anii 1804-1810 mai vin înca 38 de familii si astfel pamântul
se împarte în mod egal între români
si svabi. Dupa statistica din anul 1825 populatia Madarasului
era urmatoarea:
- 1130 români
- 225 svabi
- 8 unguri
Se face o noua aliniere – sistematizare a satului.Vatra
veche a satului de pe valea Homorodului, se muta împreuna
cu Biserica, la centru satului lânga Valea Sarata si se
zideste Biserica în 1832.
Dupa datele Episcopiei de Oradea,între anii 1934 –1937
erau în Madaras 1684 de români si svabi,din care
învatau în scoala: 395 români, 54 svabi, 2
maghiari. Scoala româna de stat avea 5 învatatori,
scoala confesionala cu limba de predare germana 1 învatator.
În anul 1937 s-a construit Caminul Cultural în centrul
satului.
Între 1937-1938 se construieste drumul din sat pe o lungime
de 4 km, care era foarte slab, numai din pamânt, prin
cilindrarea lui cu piatra fiind accesibil masinilor.
Din nou urmeaza ani de rastriste. Dictatul de la Viena,din anul
1940 august 30, prin semnarea ,,albitrajului” germano-italian,
smulge României partea de nord a Ardealului, cu o populatie
de 2667000 locuitori, dintre care majoritatea români,
un teritoriu cu o suprafata de 43492 km, parte care se preda
Ungariei hortyste.Din nou se impune limba maghiara si în
satele locuite numai de români. Multi români sunt
fortati sa treaca de la religia greco-catolica si ortodoxa la
cea romano catolica si la reformati, altfel nu erau admisi în
servicii si nici cei care nu cunosteau limba maghiara. Toti
copiii care se nasc în perioada dintre 1940-1944 sunt
înregistrati la starea civila atât cu numele cât
si cu prenumele traduse în limba maghiara pentru a arata,
prin aceasta, în mod fals ,,majoritatea” maghiarilor
în nordul Ardealului. Unii au protestat, dar zadarnic,
au fost batuti, închisi, trimisi pe front.
Primele date scrise despre Madaras ca parohie,le avem din anul
1780. Mentiunea este facuta de preotul Darabant, care introduce
MATRICOLELE în Parohie, scrise cu litere chirilice, pe
care le si semneaza. O alta nota din anul 1787 aminteste despre
un clopot donat de catre familia Banc. Dar, Parohia Madaras
este cu mult mai veche. Pe vaile Homorodului unde este asezat
satul cu multa vreme înainte, au mai existat doua biserici
de lemn, despre care vorbesc oamenii. Daca o biserica de lemn
a avut o durata de cel putin 100 de ani, atunci nu gresim daca
afirmam ca la sfârsitul secolului al XVI-lea, Parohia
Madaras era bine organizata. Urme de asezari se mai gasesc si
acum pe vatra veche si se precizeaza chiar si locurile unde
au fost bisericile, deoarece acolo au fost si cimitirile. Cu
trecerea la unire în anul 1700, Parohia a apartinut de
Episcopia Muncaciului, pâna la înfiintarea Episcopiei
greco-catolice de la Gherla la jumatatea secolului al XIX-lea,când
o parte din parohiile apartinatoare de Muncaci trec la Gherla
iar Madarasul si alte Parohii trec la Episcopia de Oradea, sub
Episcopul Samuil Vulcan.
La începutul secolului al XIX lea, Parohia avea 1130 de
suflete, deci biserica de lemn ere neîncapatoare, iar
credinciosii se pregatesc pentru construirea unui nou lacas
de cult care sa raspunda nevoilor acestora.
Pr. Stefan Sabo 1816-1832 este acela care prin cuvânt
si exemplu personal reuseste sa aprinda dragostea pentru un
nou lacas de cult în inimile tuturor. Astfel ca reuseste
cu credinciosii sai sa ridice actualul lacas de cult, de toata
frumusetea în acea vreme, cum nu mai era pe atunci în
jur. Documentele vechi fac referire ca desi credinciosii faceau
doua zile de claca pe saptamâna la boier, ei au facut
înca o zi si pentru Biserica, ramânându-le
doar trei pentru ei.
Lacasul s-a sfintit la 8 septembrie 1832 primind hramul Sfintilor
Arhangheli Mihail si Gavriil. Biserica este din caramida cu
fundatie de piatra si este asezata în mijlocul satului.
Acoperisul este din tabla doar din 1912, când i s-a facut
reparatia. Este în buna stare si este întabulata
pe numele Bisericii Ortodoxe Române. Lungimea bisericii
este de 30 m., latimea de 12 m., iar înaltimea de 7.50
m. Are doua usi si opt ferestre.
Plafonul este din scândura, iar pâna la pictarea
bisericii din anul 1998 pictura continea trei scene. Aceste
scene reprezentau Sfânta Treime, Buna Vestire si Nasterea
Domnului. Ele au fost pictate în anul 1937 si refacute
în anul 1960 de catre pictorul Toth din Satu Mare si Gluciuc
din Ardud.
Turnul are o înaltime de 40 de m este zidit din caramida
si este acoperit cu tabla. În turn sunt trei clopote,
cel mai mare de 800 kg. A fost returnat la Bucuresti cu prilejul
comemorarii a 20 de ani de pastorire a P.F.S. Patriarh Justinian
Marina si al 17 de episcopat al Epicopului Valerian Zaharia
al Oradiei. Clopotul mijlociu are 400 de kg. si dateaza de la
anul 1787 donat de catre familia Banc. Clopotul mic este turnat
în anul 1900 de catre credinciosii parohiei.
Biserica poseda câteva obiecte bisericesti vechi, pretioase
datorita vechimii lor: potir, disc, steluta, lingurita, doua
sfesnice. De asemenea are si carti de cult începând
cu anii 1768 (multe în limba chirilica).
Dintre slujitorii Bisericii ,,Sfintii Arhangheli Mihail si Gavriil”
doxumentele îi amintesc pe urmatorii (fara îndoiala
ca numarul lor este mult mai numeros):
Pr. DARABANT 1776-1787
Pr. MIHAIL BANC 1787-1790
Pr. IOAN BANC 1790-1796
Pr. IOAN CHIS 1796-1805
Pr. IOAN LITE 1805
Pr. DIMITRIE CARDOS 1805-1813
Pr. STEFAN CARDOS 1813-1816
Pr. STEFAN SABAU 1816-1832
Pr. IOAN TINCA 1832-1850
Pr. IOAN BOGDAN 1851-1857
Pr. IOAN SEREMI 1857-1891
Pr. LUDOVIC MARCUS 1891-1916
Pr. ROMULUS BUZILA 1916-1931
Pr. VASILE POP 1931-1943
Pr. NICOLAE EMBER 1943-1952
Pr. CORNEL BALAN 1953-1967
Pr. IOAN PARVU 1967-1971
Pr. GAVRIL SUSAN 1971-2006
Pr. BOGDAN RARES FARCAS 2006 – pâna azi
În anul 1971 este numit paroh
al Madarasului Pr. Susan Gavril, preot care a slujit, cu multe
realizari, vreme de 35 de ani. Lui i se datoreaza construirea
actualei case parohiale (cu 2 nivele) si a dependintelor, dar
si renovarile interioare si exterioare ale Bisericii. De asemenea
actuala pictura a bisericii este rod al pastoririi sale rodnice,
pastorire dedublata de efortul colectiv al credinciosilor si
al Consiliilor Parohiale. În urma decesului preotului
Gavriil Susan, parohia a fost declarata vacanta. A urmat o perioada
zbuciumata pentru Biserica Madaras datorita faptului ca o buna
parte din credinciosii Madarasului au dorit sfintirea si numirea
ca paroh al Madarasului a tânarului Florin Silaghi, tânar
care a slujit o perioada de timp ca ajutor de cântaret.
Aceasta solutie n-a fost acceptata de Episcopia Ortodoxa, tânarul
teolog nefiind hirotonit si neavând o vârsta care
sa îi confere dreptul de a participa la concurs pentru
ocuparea parohiei.
A urmat o perioada de concurs pentru ocuparea parohiei, mai
multi preoti participând la acest concurs. În urma
acestuia a fost numit ca si preot paroh Sabau ., care pâna
la acea vreme a fost pastor al Sânmiclausului. Ca urmare
a acestei decizii si a nemultumirii poporului, a izbucnit un
conflict la Madaras, preotul nefiind primit în biserica
pentru a fi instalat. Trebuie mentionat faptul ca acest conflict
a fost alimentat, în buna parte, si de articolele aparute
în ziarul local Informatia Zilei. O solutie dorita de
popor a fost numirea ca preot paroh a Pr. Emil Satmari, slujitor
în Iojib, dar acesta, în cele din urma, a declinat
hotarârea de a prelua pastorirea Madarasului.
În perioada în care parohia a fost vacanta (aproximativ
6 luni) slujirea liturgica a fost suplinita prin diferiti preoti
printre care amintim: Pr. Florin Orasteanu, secretar al Protopopiatului
Satu Mare; Pr. Gabriel Groza, inspector scolar de Religie; Pr.
Octavian Mirisan, preot misionar; Pr. Petrica Donca, preot misionar;
Pr. Bogdan Farcas, preot misionar.
În cele din urma, pentru a pune capat incertitudinii,
poporul - prin vocea Consiliului Parohial - au adresat PS Sale
Iustin Hodea Sigheteanul, Episcopul Vicar al Maramuresului si
Satmarului, cererea de a fi numit ca preot paroh al Madarasului
a Pr. Misionar Bogdan Farcas.
Asadar, ca urmare a deciziei PS Sale Iustinian Chira al Maramuresului
si Satmarului, începând din luna iunie 2006 este
numit ca preot paroh al Parohiei Ortodoxe Române Madaras
preotul Bogdan Farcas, acesta fiind instalat în ziua de
28 mai 2006 în cadrul sfintei liturghii de catre Pr. Jigareanu
V., consilier cultural al Eparhiei Maramuresului si Satmarului.
inapoi protopopiat
|